تنفس خوراک برای جلوگیری از خام فروشی گازمایع، وزارت نفت حمایت کند

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، گاز مایع یا همان LPG، ترکیبی از برش های پروپان و بوتان است که در منابع گازی و نفتی (NGL) وجود دارد. گاز مایع یکی از محصولات اصلی و ارزشمند پالایشگاه های نفت خام و گاز غنی محسوب می گردد. این فرآورده هیدروکربوری ارزشمند دارای کاربردهای مختلفی است و از جمله به عنوان سوخت در مصارف خانگی، تجاری و صنعتی، حمل و نقل و همچنین به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی در واحدهای کراکر با بخار مورد استفاده قرار می ­گیرد که می توان طی فرآیندهای مختلف این خوراک را به محصولاتی نظیر پروپیلن و بوتادین تبدیل کرد. در کشور ایران LPG به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی مصرف نمی گردد و بخش عمده LPG کشور صادر می گردد. در واقع در کشور LPG به عنوان محصول خام صادر می گردد.

تنفس خوراک برای جلوگیری از خام فروشی گازمایع، وزارت نفت حمایت کند

میزان فراوری LPG

LPG در ایران در پالایشگاه های نفت خام، گازی و پتروشیمی ها فراوری می گردد. در سال 1396 پالایشگاه های نفتی با ظرفیت 1.9 میلیون تن، پتروشیمی های پارس و بندر امام خمینی با ظرفیت 2 میلیون تن و پالایشگاه های گازی با ظرفیت 1.5 میلیون تن فراوری نمایندگان LPG در کشور بودند. به این ترتیب مجموع فراوری LPG ایران در سال 1396 حدود 5.5 میلیون تن است. لازم به ذکر است که فروش LPG به 3 شکل پروپان، بوتان و مخلوط پروپان بوتان انجام می گردد.

از صادرات چه خبر؟

صادرات LPG تنها به صورت پروپان و بوتان است که در سال 1396 میزان صادرات پروپان کشور حدود 3.3 میلیون تن به ارزش 1.4 میلیارد دلار بوده است. در این بین چین با سهم بیش از 78 درصد عمده ترین مقصد صادراتی این فرآورده بوده است. همچنین میزان صادرات بوتان در سال گذشته حدود 2 میلیون تن به ارزش 888 میلیون دلار بوده است. که در مجموع میزان صادرات LPG کشور در سال 1396 را می توان به میزان 5.5 میلیون تن به ارزش 2.3 میلیارد دلار خاطرنشان کرد.

پروپان خوراک با ارزش محصول پروپیلن

احمد حسینی، کارشناس صنعت پتروشیمی در تبادل نظر با وبلاگ ممتاز آنلاین با اشاره به اینکه فرآیندهای مختلفی در جهان جهت فراوری پروپیلن وجود دارد که به طور کلی به 2 فرآیند فراوری مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می گردد، گفت: در ایران تمام 1 میلیون تن پروپیلن فراوریی کشور از فرایندهای غیر مستقیم است و غیر از پروپیلن محصولاتی نظیر اتیلن و بوتادین هم فراوری می گردد. یکی از دلایل کمبود پروپیلن در کشور به دلیل استفاده از فرایندهای غیر مستقیم در فراوری پروپیلن است که ظرفیت کمتری نسبت به اتیلن دارد.لازم به ذکر است از پروپیلن مشتقات مختلفی فراوری می گردد که در صنایع الکترونیک، خودروسازی، ساختمان سازی، بسته بندی استفاده می گردد.

وی ادامه داد: با گسترش تکنولوژی های نوین در صنعت پتروشیمی جهان، روش های مستقیم فراوری پروپیلن به دلیل سهم و ظرفیت بالای فراوری پروپیلن روز به روز در حال افزایش است. یکی از فرایندهای مستقیم فراوری پروپلن در جهان که کشورهای زیادی از آن بهره می برند فرایند PDH (روش مستقیم پروپیلن از خوراک پروپان) است. فرایندی که به دلیل فراوانی خوراک پروپان در کشور ایران و سرمایه گذاری کمتر نسبت به فرآیندهای غیر مستقیم پروپیلن، یکی از بهترین فرآیندها فراوری پروپیلن برای کشور ایران به شمار می رود.

به گفته این کارشناس پتروشیمی، در بسیاری از کشورهای جهان نظیر چین، تایلند، قطر، کره جنوبی، عربستان، اندونزی، روسیه، بلژیک، لهستان، کانادا، امارات و مالزی از این فرایند برای فراوری پروپیلن استفاده می نمایند. نکته مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از شرکت های دارای فرایند PDH خوراک پروپان را به وسیله واردات تامین می نمایند. تا سال 2017 میلادی میزان فراوری پروپیلن کشور چین از فرایند PDH بیش از 3.5 میلیون تن بوده است که حجم زیادی از پروپان مصرفی خود به عنوان خوراک، به میزان 2.6 میلیون تن، از ایران تامین نموده است.

ایجاد جذابیت مالی برای طرح های PDH کشور

حسینی توضیح داد: با توجه به ظرفیت های واحدهای PDH در جهان که حدود 500 هزار تن در سال است و همچنین با در نظر دریافت میزان 3.3 میلیون تنی صادرات پروپان در سال کشور، ظرفیت پروپان صادراتی جوابگوی 6 واحد PDH در کشور است که می تواند به راحتی ظرفیت پروپیلن در کشور را از 1 میلیون تن به 4 میلیون تن برساند. اما یکی از دلایل مهم عدم توسعه فرآیندهای PDH در کشور، اقتصاد ضعیف این پروژه ها نسبت به فرآیندهای فراوریی محصولات پتروشیمی از راستا خوراک گاز است.

وی گفت: جهت توسعه زنجیره های ارزش مهم و مورد احتیاج کشور همچون پروپیلن و همچنین عدم خام فروشی LPG کشور که در زمان اعمال تحریم ها علیه کشور مشکلاتی در روند صادرات آن به وجود می آید، ضروری است وزارت نفت مزیت هایی نظیر تخفیف یا تنفس خوراک پروپان جهت ایجاد شرایط مالی مطلوب فرایندهایی نظیر PDH ارائه نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تنفس خوراک برای جلوگیری از خام فروشی گازمایع، وزارت نفت حمایت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس خوراک برای جلوگیری از خام فروشی گازمایع، وزارت نفت حمایت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید