کشورهای دنیا در سال 2019 چقدر برای مصارف نظامی هزینه کردند؟

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، یک اندیشکده سوئدی در گزارش سالیانه خود حجم هزینه کرد کشورهای دنیا در بخش نظامی را نزدیک به دو تریلیون دلار گفت.

کشورهای دنیا در سال 2019 چقدر برای مصارف نظامی هزینه کردند؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ممتاز آنلاین، اندیشکده بین المللی پژوهش های صلح استکهلم (SIPRI) امروز (دوشنبه) در گزارشی به آنالیز حجم بودجه نظامی کشورهای دنیا پرداخت.

به نوشته اسپوتنیک، طبق این گزارش، کشورهای آمریکا، چین، هند، روسیه و عربستان در رتبه های یک تا پنجم قرار دارند و در سال 2019 مجموع کشورهای دنیا 1917 میلیارد دلار برای مصارف نظامی هزینه نموده اند که در مقایسه با سال 2018، 3.6 درصد رشد نشان می دهد.

از این رو بودجه نظامی دولت آمریکا در سال 2019، به میزان 732 میلیارد دلار بود که 5.3 درصد رشد داشته است. پس از آمریکا، کشور چین با 261 میلیارد دلار رتبه دوم را در میزان بودجه نظامی دارد که در مقایسه با سال 2018، 5.1 درصد رشد نشان می دهد.

کشور هند نیز با یک رشد قابل توجه به میزان 6.8 درصد، 71.1 میلیارد دلار برای مصارف نظامی در سال 2019 هزینه نموده است. پس از هند روسیه و سپس عربستان قرار دارند. کشورهای فرانسه، انگلیس، ژاپن، آلمان و کره جنوبی نیز در رده های بعدی هستند. کشور آلمان با افزایش 10 درصدی بودجه نظامی خود (49.3 میلیارد دلار) بیشترین درصد افزایش را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش این مرکز پژوهشی، از جنگ سرد به این سو، سال 2019 شاهد بیشترین هزینه کرد نظامی بوده که 2.2 درصد از مجموع فراوری دنیای را در بر می گیرد.

نان تیان از پژوهشگران این مرکز به خبرگزاری فرانسه گفت که تأثیرات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث کاهش قابل توجه بودجه نظامی کشورها در سال 2020 (امسال) می گردد.

او تأکید کرد که هزینه کرد بالا در بخش نظامی در بیشتر مواقع بر روی دیگر بخش ها تأثیر می گذارد؛ به طوری که ویروس کرونا نشان داد کشورهایی که صدها میلیارد دلار برای بخش نظامی خود هزینه نموده اند؛ از زیرساخت های بهداشتی مناسب برای مواجهه با ویروس کرونا و دیگر بیماری های خطرناک بهره مند نیستند و این شرایطی است که در آمریکا و دیگر کشورهای غربی مشاهده می کنیم.

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "کشورهای دنیا در سال 2019 چقدر برای مصارف نظامی هزینه کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای دنیا در سال 2019 چقدر برای مصارف نظامی هزینه کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید