پس لرزه ها در راه است!

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، خبرنگاران:چنانچه یونان به هر دلیلی پس از خروج از یورو ولو به اندازه کم، با شکوفایی مالی روبرو گردد، قطعا الگویی برای بسیاری از کشورهای مستعد اروپایی خواهد شد که دل خوشی از یورو ندارند.

پس لرزه ها در راه است!

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، روزنامه کیهان در یادداشت روز امروز پنج شنبه خود نوشت:

سر انجام روز یکشنبه 14 تیر ماه، همه پرسی که مردم خسته از بحران اقتصادی یونان، منتظرش بودند برگزار گردید، و بر خلاف اظهارات مقامات و رسانه های غرب که با نظریه سنجی سازی، شکست هواداران توقف سیاست های ریاضتی را تبلیغ می کردند، 61 درصد یونانی ها به توقف این سیاست ها رای دادند.

شاید به دلیل مذاکرات مهم هسته ای ایران و 1+5، این همه پرسی، آنطور که باید، مورد توجه قرار نگرفت اما به جرات می توان ادعا کرد، نه تاریخی یونانی ها به سیاست های تحمیلی اتحادیه اروپا، به لحاظ اهمیت و به دلیل تبعات آن، کمتر از تحولات هسته ای نیست. اگر بخواهیم در یک جمله راجع به همه پرسی یونان اظهار نظر کنیم، باید گفت، در وهله اول شرایط این کشور و در وهله بعد شرایط منطقه یورو، تحت تاثیر این همه پرسی، بیش از پیش پیچیده و خطرناک شده است. به تعبیر دیگر، همه پرسی یونان زلزله ای سیاسی در اتحادیه اروپا بود که پس لرزه های آن در راه است. در این باره گفتنی هایی هست:

1- بحران یونان همچون بحران دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بحران بدهی است. بدهی هایی که اتحادیه اروپا راه چاره آن را در دریافت وام و افزایش بدهی کشورهای بحران زده خلاصه نموده است! طبق فرمول تروئیکای اروپایی، یونان برای پرداخت بدهی خود به قدرت های اروپایی، باید از خود آنها وام بگیرد آن هم در مقابل انجام یکسری سیاست های طاقت فرسای ریاضتی؛ یعنی آتن می بایست مبلغی از ناحیه اخراج کارگران و کارمندان، افزایش سن بازنشستگی، حذف خدمات رایگان عمومی، افزایش اقتصادیات ها و... پس انداز کند تا شرط لازم برای دریافت وام را پیدا کند. همان طور که می بینیم، نتیجه این روش، افزایش فشار بر مردم و افزایش میزان بدهی در مقابل، به تاخیر افتادن خطر سقوط و ورشکستگی است! لااقل در 5 سالی که از بحران یونان می گذرد، شرایط به این شکل بوده است.

در حال حاضر، میزان بدهی یونان چیزی بالغ بر 321 میلیارد یورو است که معادل 175 درصد فراوری ناخالص داخلی این کشور است. نزدیک به 70 درصد طلبکاران این کشور نیز، قدرت های اروپایی هستند. به عبارت دقیق تر صندوق بین المللی پول 32 میلیارد یورو، بانک مرکزی اروپا 27 میلیارد یورو، کشورهای عضو یورو 53 میلیارد یورو و مکانیسم ثبات اقتصادی اروپایی 141 میلیارد و 800 میلیون یورو از یونان بی پولی که مدتی است بانک هایش هم تعطیل شده است، طلب دارند. طلبکاران یونان به این کشور فلک زده کمتر از دو سال فرصت داده بودند (از سال 2015 تا سال 2017) تا حدود 40 میلیارد یورو از بدهی هایش را به بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک های این کشور پرداخت کند (یورونیوز). اما در مقابل، مقامات یونان بارها اعلام نموده اند که پولی برای پرداخت بدهی هایشان ندارند.

نکته مهم این که، پیش از برگزاری این همه پرسی، تقریبا هیچ یک از کشورهای طلبکار حاضر به بخشیدن حتی بخش کوچکی از طلبهایشان نشدند و این می تواند یکی از صدها دلیل یونانی ها برای تنبیه اتحادیه اروپا در این همه پرسی باشد. هم رئیس کمیسیون اروپا، هم رئیس شورای اروپا، و هم شخص آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان (همه کاره منطقه یورو) صراحتا به رهبران یونان اعلام نموده بودند که اگر فکر می کنید بدون همکاری با تروئیکای اروپا می توانید برنامه های خود را پیش ببرید و بدهی تان نیز بخشیده می گردد، سخت در اشتباهید.

2- نوع پوشش رسانه ای غربی ها پیش از شروع این همه پرسی و ترساندن مردم یونان از آنچه تبعات وحشتناک جدایی از یورو نامیده می شد، نشان می دهد، این همه پرسی شاید حتی بیشتر از خود مردم یونان، برای قدرت های اروپایی اهمیت داشت، چرا که آنها بهتر از مردم یونان از این پیچیدگی و خطرات آن آگاهند. الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان که با شعار مخالفت با سیاست های ریاضتی به قدرت رسیده است، از این پیروزی می تواند به عنوان یک برگ برنده برای مبارزات سیاسی اش با اتحادیه اروپا بهره ببرد. بخش مهمی از نگرانی اتحادیه اروپا نیز دقیقا از همین جا نشات می گیرد. اتحادیه اروپا می داند اگر یونان بتواند امتیاز بیشتری برای حل بحران اقتصادی خود از وام دهندگانش بگیرد، سایر کشورهای جنوبی این اتحادیه که مسائل فراوان اقتصادی دارند نیز رویکرد مشابهی اتخاذ خواهند کرد.

کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، اسپانیا و پرتغال از جمله کشورهایی هستند که بیش از سایرین مستعد حرکت در جهت یونانند، چرا که جریان های چپ و مخالف سرمایه داری در آنها، به دلیل وجود بحران اقتصادی و سیاست های ریاضتی، هواداران مردمی بیشتری دارد. نتیجه این که، قدرت ها و نهادهای غربی اولا برای دریافت طلب هایشان با مسائل بیشتری روبرو خواهند شد، ثانیا، پدیده خطرناک یورو گریزی رفته رفته دامن کل منطقه را خواهد گرفت که خود این پدیده می تواند به فروپاشی منطقه پولی یورو هم منجر بگردد.

3- یکی از محتمل ترین فرضیه ها درباره یونان، خروج این کشور از منطقه یورو است. اگر چنانچه یونان از این منطقه خارج گردد، یعنی دیگر با یورو کاری ندارد. با توجه به رای مردم یونان به توقف دریافت وام و خالی بودن بانک های این کشور، این مسئله می تواند آتن را مجبور به کاهش شدید هزینه هایش کند. یونان در چنین شرایطی برای پرداخت حقوق کارمندان و کارگرانش باید پول ملی چاپ کند. البته چنین سناریویی را پیش از این رئیس مجلس اروپا نیز به شکلی پیش بینی نموده است: اینکه یونان همچنان پس از همه پرسی در منطقه یورو می ماند، قطعا همینطور است اما در صورتی که آنها به همه پرسی رای منفی بدهند، باید پول دیگری را جایگزین یورو نمایند چرا که یورو دیگر ابزاری برای پرداخت یونانی ها نخواهد بود. همانطور که اشاره شد، هستند کشورهای بحران زده اروپایی که چهار چشمی به تحولات یونان می نگرند. خروج یونان از یورو همان، تقویت یوروگریزی در اروپا همان و فروپاشی اتحادیه یور نیز ....

لذا، این احتمال هم وجود دارد که، اعضای اصلی و قدرتمند یورو که قدرت اقتصادی خود را مرهون همین پول واحد هستند، برای جلوگیری از وقوع چنین سناریویی دست به کار شده امتیازات ویژه ای به یونان دهند. اما دادن امتیازات ویژه به همان اندازه که می تواند به سست شدن اراده یونانی ها در خروج از یورو یاری کند، به دیگر کشورهای بحران زده منطقه یعنی ایتالیا، اسپانیا و پرتغال نیز برای حرکت در جهت یونان انگیزه خواهد داد. یعنی برگزاری همه پرسی، عدم پرداخت بدهی ها و ... در چنین شرایطی اروپا با چندین یونان دردسرساز روبرو خواهد شد.

نیل اروین، تحلیلگر نیویورک تایمز گزینه پیش روی آلمان، فرانسه و حتی سایر کشورهای اروپا را همین گونه دانسته و می نویسد: اگر آنها خواسته های دولت یونان را بپذیرند، نمونه ای بد برای تمامی کشورهایی که می خواهند با سخت گیری های اتحادیه اروپا در بیفتند، درست می نمایند. این پیغامی به رأی دهندگان در پرتغال، اسپانیا و ایتالیا خواهد بود که اگر سر و صدای زیادی به راه بیاندازند، احزاب تندرو را سر کار بیاورند، معامله بهتری نصیبشان می گردد. پیغام این کار این خواهد بود که کشورها می توانند هر قدر خواستند وام بگیرند و بعدا از بازپرداختشان شانه خالی نمایند و پرداخت آنها را به گردن اروپا بیاندازند.

4- بهبود شرایط اقتصادی یونان پس از خروج از یورو، شاید وحشتناک ترین کابوسی باشد که این شب ها خواب راحت را از چشمان رهبران یورو گرفته است. چنانچه یونان به هر دلیلی پس از خروج از یورو ولو به اندازه کم، با شکوفایی اقتصادی روبرو گردد، قطعا الگویی برای بسیاری از کشورهای مستعد اروپایی خواهد شد که دل خوشی از یورو ندارند. به عنوان فقط یک نمونه می توان به نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی (یوریسپس) از مردم ایتالیا اشاره نمود که براساس آن شمار ایتالیایی هایی که خواهان ترک منطقه یورو هستند، از 26 درصد در ابتدای سال 2014 میلادی به بیش از 40، 1 درصد در شرایط کنونی رسیده است.

نزدیکی یونان به کشورهایی مثل چین، روسیه و کشورهای آمریکای لاتین که از نتیجه این همه پرسی به اشکال مختلف استقبال نموده اند در کنار روحیه تازه ای که مردم یونان از کنار این همه پرسی انقلابی گرفته اند، می تواند به تعبیر این کابوس یعنی بهبود شرایط اقتصادی یونان منجر گردد.

نتیجه این که، اتحادیه اروپا در بد مخمصه ای گرفتار شده است. این اتحادیه چنانچه برای تنبیه سایر اعضا هم که شده، بخواهد یونان را از منطقه پولی اش اخراج کند، با خطر یوروگریزی و فروپاشی یورو روبرو می گردد، چنانچه بخواهد با امتیازات ویژه این کشور را در حوزه پول واحد حفظ کند، کشورهای مستعد منطقه را برای گام گذاشتن در جهت یونان- که در نهایت باز هم به جدایی از یورو منجر می گردد- جری نموده است. به نظر می رسد، درست ترین تعبیر برای شرایط امروز اروپا، همان زلزله سیاسی است که در ابتدای این وجیزه به آن اشاره ای شد؛ زلزله ای که پس لرزه های ترسناک آن هنوز از راه نرسیده است.

منبع: تسنیم

به "پس لرزه ها در راه است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس لرزه ها در راه است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید