پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن بست کرونا

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن بست کرونا مطرح شد.

پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن بست کرونا

داستان چیست؟

طبق آخرین آماری که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت گردشگری تا کنون از ویروس کرونا 12 هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. صاحبان کسب و کار در این حوزه می گویند این صنعت پیش از آن که ویروسی در کار باشد درحال زیان دهی بود، تقریبا از نیمه دوم سال گذشته و پس از بالا رفتن قیمت بنزین و پس از آن ماجرای هواپیمای اوکراینی که سفر گردشگران خارجی به ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد. محمد دنیاشاهی، فارغ التحصیل دکتری حرفه گردشگری و عضو انجمن علمی طبیعت گردی ایران کمپین پیش خرید خدمات سفر را یکی از راه های خروج از این بن بست دانست و اظهار کرد: تعیین است و قابل پیش بینی بود که کم و کیف تسهیلات دولتی مناسب این شرایط طراحی و اجرا نشد و عملا نقش آنچنانی در کاهش مصیبت های گردشگری نداشت. با توجه به اینکه سقوط گردشگری ادامه دارد و شرایط همچنان بد پیش می رود، این کمپین می تواند آغاز رسمی تحرک در بازار و پیش زمینه آغاز دوباره گردشگری، یعنی پیش خرید خدمات برای برون رفت از بحران باشد.

او پیرامون پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن بست کرونا اضافه نمود: کمپین نجات گردشگری در جغرافیای هر استان و منطقه متمرکز است. با توجه به اینکه در بسیاری از استانها بخشهای مالی خوبی وجود دارد پیشنهاد می گردد آن بخشها به یاری گردشگری آیند و خدمات سفر را برای روزهای ضروری پیش خرید نمایند، خدماتی که شاید الان احتیاج نداشته باشند ولی برای آینده حفظ می شوند. مثلا می توانند از آژانس ها بلیت پرواز و از هتل، تخت بخرند و حتی غذا پیش خرید نمایند.

این کارشناس گردشگری درباره چگونگی ضمانت این پیش خریدها با توجه به اینکه پس از بسته شدن مرزها و لغو سفرها خیلی از بخش های خدماتی نتوانستند بدهی های خود را به مردم بازگردانند، گفت: بهتر است مکانیزمی طراحی گردد تا خدمات با 50 درصد تخفیف عرضه گردد و تا یک سال هم اعتبار داشته باشد و اگر سفر انجام نشد، پول مرجوع گردد. به هر حال بنگاه های مالی و حتی مردم احتیاج دارند در چهارچوب توافقی دوطرفه این خریدها را انجام دهند تا فرآیند نسیه معکوس صورت گیرد و هر فردی در جغرافیای خود به تاسیسات گردشگری یاری کند. در یک استان ممکن است با 500 میلیون تومان شاهد افزایش تاب آوری بدنه اصلی گردشگری باشیم.

او اضافه نمود: این حرکت بیشتر شبیه وام دادن مردم به هتل ها و آژانس ها است، شبیه قرض و نسیه برعکس. اگر سفر انجام نشد تضمینی برای برگشت پول بعد از یک دوره خواب ایجاد گردد. در واقع قرار نیست سفر رفتن را تبلیغ کنیم، هدف تبلیغ یک حرکت حمایتی برای نجات یک صنعت و مشاغل آن با عنوان نسیه معکوس است که کسب سود در آن اولویت نخست نیست.

او ادامه داد: بی شک باید فصل سفر بعدی را متناسب با شرایط برنامه ریزی کرد و مورد بهره برداری قرار داد و در این رابطه، پیش زمینه هایی ضروری است. این کمپین می تواند یاریی برای آماده سازی ارکان خدماتی این صنعت باشد.

دنیاشاهی درباره ضرورت تشکیل چنین کمپینی شرح داد: درحال حاضر اصلی ترین چالش پیش روی دنیا یک ویروس فراگیر است که مدیریتش بر پایه فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی متمرکز شده و یکی از راه های گسترش آن هم بی شک ارتباط اجتماعی است، در نتیجه به نظر نمی رسد راه نجات یا برون رفت گردشگری از این بحران، تشویق یا ترغیب سفر در شرایط فعلی به شیوه حاضر باشد، به ویژه آنکه جمعیت عظیم و مدیریت نشده ای که اکنون به سفر می رود متاسفانه سهم زیادی در اشغال تخت و خرید تور ندارد. از سوی دیگر و در شرایطی که همچنان شاهد حالت قرمز و هشدار در بسیاری شهرهای کشور به ویژه مراکز جمعیتی هستیم و در مقابل پروتکل، برنامه و دستورالعملی برای سفر ایمن نداریم، که اگر داشته باشیم هم، مشکل ساز خواهد شد و با توجه به اینکه در شرایط مالی کشور تقریبا راهکارهای پیشنهاد شده با چالش روبرو است، ضرورت دارد دنبال راههای خلاقانه تری باشیم.

او همچنین گفت: هرچه جلوتر می رویم شیب نمودار تعداد واحدهای تعطیل شده بیشتر می گردد. در جلسات مشترک دولت و بخش خصوصی هم راه کارهایی داده شده است، اما اراده ای برای پرداختن به آنها نیست. پیش بینی ها بر این است که تعداد زیادی از آژانس ها تعطیل خواهند شد و بعضی هتل ها تغییر کاربری خواهند داد و نیروی متخصص زیادی بیکار می گردد. برای همین پیشنهاد می گردد بخش های مالی قوی تر که دوام آورده و حتی در این شرایط سودآور بوده اند در یک حرکت جمعی به یاری گردشگری مخصوصا هتل ها بیایند.

این کارشناس گردشگری اضافه نمود: هزینه جبران خسارت ویروس کرونا و بازگرداندن دوباره نیروهای متخصص و تاسیسات گردشگری به مراتب سخت و طولانی خواهد بود. قاعدتاً بخش زیادی از آژانس و شرکتهای گردشگری تا امروز تکلیف خود را روشن نموده اند و براساس شرایط و تاب آوری که داشته اند رفته رفته تعدیل نیرو، کوچک ساختن فضا و مکان، تعطیلی و انتقال سرمایه به سایر بازارها را انجام خواهند داد. بعضی از آژانس ها نیز به خواب زمستانی خواهند رفت و بهار گردشگری فقط برای گروهی که دوام آورده تکرار می گردد.

او نگرانی درباره خارج شدن هتل ها از چرخه خدمات سفر و گردشگری را موضوع جدی تری دانست و اضافه نمود: اماکن اقامتی شرایط مشابهی با آژانس ها خواهند داشت؛ تعدیل نیرو، تعطیلی، تغییر کاربری و خروج از چرخه خدمات. بهار گردشگری که آغاز گردد رفته رفته جای بعضی هتل ها خالی می ماند و کشور کمبودشان را حس خواهد نمود. بی شک در مقطعی با کمبود زیرساخت های اقامتی روبرو خواهیم بود و این عاملی خواهد شد تا خدمات غیررسمی و زیرزمینی و بازار خانه های مبله و فضاهای غیرقانونی، عظیم تر و جذاب تر گردد.

او معتقد است: تعطیلی دفاتر و شرکت های مسافری و گردشگری با توجه به اینکه رفته رفته شکل خرید این خدمات بر پایه وب و غیرحضوری و آنلاین خواهد شد و شرکت ها و برندهای معتبر این فضا را تحت تاثیر قرار خواهند داد، با درد کمتری نسبت به هتل ها اتفاق خواهد افتاد. هزینه از کارافتادن یک هتل به مراتب سنگین تر است.

این دکتری گردشگری در عین حال که بر ضرورت حمایت ارکان دولت از این کمپین و حرکت مردمی تاکید نمود، یادآور شد: حرکت های اجتماعی محور و به ویژه پویش ها یکی از مهمترین اهرم ها و فعالیت های جمعی موثر برای غلبه بر مسائل جامعه محسوب می شوند و در این دوره نمونه های موفقی را هم در کشور شاهد بودیم. اینک وقت حمایت مردم از مردمی ترین صنعت خدماتی کشور است. باید یاری کنیم تا فصل بعدی سفر، یعنی شش ماه آینده که حساسیت بیشتری هم دارد و نیروی کار و کارفرمایان با این تورم و افزایش قیمت ها شرایط سخت تری را تجربه خواهند کرد، بخش های خدماتی سفر و گردشگری را محافظت کنیم.

دنیاشاهی مروری داشت بر شرایط صنعت گردشگری در دنیا که همچنان رو به وخامت است و گفت: سازمان ملل در گزارش جدیدی گفت در سال 2020 حدود 120 میلیون نفر در صنعت گردشگری شغل خود را از دست خواهند داد و آمار گردشگران 58 تا 78 درصد نسبت به سال پیش کاهش خواهد داشت و حدود 1.2 تریلیون دلار خسارت به این صنعت وارد خواهد شد. حدود 400 میلیارد دلار خسارت ناشی از ویروس کرونا در دنیا و بیکاری حداقل 50 درصد شاغلان این صنعت، یعنی در خوش بینانه ترین حالت 100 میلیون شغل پایدار از چرخه خارج می گردد. صنعتی که در سال 2019 از هر چهار شغل تولیدشده در دنیا یکی را به خود اختصاص داد و اکنون با سنگین ترین ضربه در تاریخ رسمیت یافتن خود روبرو شده و فشاری بیش از چهار برابر بدترین ضربه مالی یعنی 2009 را تجربه می نماید و هنوز هم تمامی ندارد.

این کارشناس گردشگری تاکید نمود: ما احتیاجمند کوشش همه جانبه برای کاهش خسارت های این صنعت در کشور هستیم، چرا که با بهبود شرایط گردشگری یکی از مهمترین بخش های مالی برای بازیابی کشورها خواهد بود.

منبع: همگردی

به "پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن بست کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن بست کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید