رویان 21 هزار تست کرونا گرفت، تأثیر 2 موضوع مهم در نتیجه تست کرونا

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، دکتر مهدی توتونچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان و مدیر مرکز تشخیص ژنتیکی کووید19 این پژوهشگاه در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: پژوهشگاه رویان وظیفه علمی در زمینه تشخیص کرونا ندارد اما در راستای رسالت اجتماعی شرایط بحران پیش آمده، ما در این پژوهشگاه در صدد بر آمدیم با اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، به صورت داوطلبانه مرکز تشخیص کرونا را از اسفندماه سال 1398راه اندازی کنیم.

رویان 21 هزار تست کرونا گرفت، تأثیر 2 موضوع مهم در نتیجه تست کرونا

وی با بیان اینکه اقدامات این مرکز با شیوع اپیدمی کرونا در کشور شروع شد، گفت: به صورت تیمی و داوطلبانه این مرکز را راه اندازی کردیم تا باری از دوش نظام سلامت برداریم و بخش دولتی را حمایت کنیم.

توتونچی با تاکید بر اینکه ما این مرکز را برای درآمدزایی بخش خصوصی راه اندازی نکردیم، گفت: از همان ابتدای کار، با کیتهایی که وزارت بهداشت و انستیتو پاستور در اختیارمان قرار دادند کار تشخیص کرونا را برای بیماران بستری در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام دادیم.

تست روزی 200نفر در روز

وی با بیان اینکه از همان شیوع کرونا تا کنون حدود 21 هزار نمونه را تست کردیم، گفت: به طور میانگین روزی 200 نمونه در این مرکز تست می گردد ؛ اما روزی بوده که 650 نمونه و یک روز 10 نمونه تست گرفته شده است.

توتونچی اضافه کرد: در اواخر اردیبهشت ماه شیوع اپیدمی کرونا در کشور شیب نزولی داشت که روزانه حدود 10 تست داشتیم اما مجددا که پیک کرونا در کشور شروع شد فرایند انجام تستها نیز افزایش یافت.

وی با اشاره به بیمارستان هایی که نمونه های خود را به این مرکز تشخیص کرونا می فرستند، گفت: عمده تست ها از مراکز بهداشت و بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه شهید بهشتی به این مرکز می آیند که تقریبا 10-15 بیمارستان هستند.

مدیر مرکز تشخیص ژنتیکی کووید رویان با اشاره به بعضی بیمارستان ها گفت: بیمارستان های لقمان، زعیم، بوعلی، مهدیه، مفید، مرکز بهداشت های پاکدشت، شرق و شمال بعضی بیمارستان هایی هستند که نمونه های خود را به این مرکز تشخیص ارسال می نمایند.

وی اضافه کرد: از نیمه دوم اردیبهشت ماه که بخش تشخیص و درمان نازایی و ناباروری پژوهشگاه رویان نیز شروع بکار کرد تستهای این مجموعه هم توسط مرکز مورد ارزیابی قرار می گرفت.

توتونچی اضافه کرد: به مدت یک ماه کیتهای تشخیص کووید19 از خارج تامین می شد اما بعد از آن و تا کنون در حال استفاده از کیتهای تشخیص ایرانی هستیم؛ تا به امروز از انواع زیادی از کیت تشخیصی استفاده نموده ایم و کیفیت کیتهای فراوری داخل مورد قبول هستند.

وی با بیان اینکه کیتهای ایرانی و خارجی از نظر کیفیتی تفاوت چشمگیری ندارند، بیان نمود: اما به طور کلی تشخیص مولکولی این ویروس دارای 30-40 درصد منفی کاذب است؛ بدان معنا که علاوه بر کیفیت انجام تست، زمان انجام تست و شیوه نمونه گیری نیز مهم است.

مدیر مرکز تشخیص ژنتیکی کووید رویان اضافه کرد: قدرت تشخیصی این تست در روزهای اولیه مواجهه با ویروس کم است. باید ویروس در بدن فرد زمانی برای تکثیر داشته باشد تا بتوان با روش های فعلی آن را تشخیص داد؛ همچنین نمونه گیری از فرد مبتلا باید به صورت دقیق انجام گردد که قدرت تشخیصی این تست را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی تاکید نمود: یعنی شیوه نمونه گیری و مدت زمان مواجهه فرد با ویروس در نتیجه تست بیمار تاثیر بسزایی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "رویان 21 هزار تست کرونا گرفت، تأثیر 2 موضوع مهم در نتیجه تست کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویان 21 هزار تست کرونا گرفت، تأثیر 2 موضوع مهم در نتیجه تست کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید