ایجاد و گسترش پهنه های فرهنگی هنری

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، ورود ویروس کووید 19 همه را غافلگیر و نظم زندگی ها را به هم ریخت. تورج فرهادی، شهردار منطقه 6، قبل و حین گفت وگو تأکید می نماید ویروس کرونا وقت و انرژی زیادی از مجموعه شهرداری گرفته و سایر پروژه ها را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال به گفته فرهادی، سال جاری قرار است با ایجاد پهنه های هنری، موسیقی و فرهنگی در منطقه 6 تحولات عظیمی رخ دهد.

ایجاد و گسترش پهنه های فرهنگی هنری

زینب زینال زاده: ورود ویروس کووید 19 همه را غافلگیر و نظم زندگی ها را به هم ریخت. تورج فرهادی، شهردار منطقه 6، قبل و حین گفت وگو تأکید می نماید ویروس کرونا وقت و انرژی زیادی از مجموعه شهرداری گرفته و سایر پروژه ها را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال به گفته فرهادی، سال جاری قرار است با ایجاد پهنه های هنری، موسیقی و فرهنگی در منطقه 6 تحولات عظیمی رخ می دهد.

  • اوایل سال از ایجاد و توسعه پهنه هنری و فرهنگی در منطقه خبردادید. چه ضرورتی برای ایجاد این پهنه وجود دارد؟
  • در منطقه بیش از هزاران کافه و گالری وجود دارد که به نوعی ظرفیت و پتانسیل محسوب می گردد. بیشتر این کافه ها در بخش شرقی منطقه یعنی محدوده ناحیه یک قرار دارند. پهنه هنری و فرهنگی به گونه ای طراحی شده است که از شمال به خیابان بهشتی، از جنوب به خیابان کریمخان زند، از غرب به خیابان قائم مقام و از شرق به خیابان میرزای شیرازی ختم می گردد و کافه ها و گالری هایی که در این محدوده قرار دارند، احیا و یا کافه و گالری های جدید ساخته می گردد. در واقع قصد داریم با ایجاد این پهنه یک مرکز یا پاتوق هنری متمرکز برای پایتخت نشینان و حتی در سطح ملی برای هنردوستان کشور ایجاد کنیم. درست مانند پهنه رودکی که حوالی تئاتر شهر در حال اجراست.
  • ضرورت این کار چیست؟

به هر حال شهفرایندان نیازها و مطالبات متفاوتی دارند و علاقه های هنری نباید نادیده گرفته گردد. ساخت این پهنه محلی برای ایجاد گالری ها است و می توانیم پتانسیل های جدید را شناسایی و خدمات بهتر ارائه کنیم. همچنین با شناسایی استعدادهای جدید در این پهنه می توان برای پیشرفت های هنری محله ها از نبوغ و خلاقیت آنها بهره مند شویم.

  • زمان اجرای طرح تعیین است؟

پیش بینی نموده بودیم در نیمه نخست سال این کار انجام گردد اما با شیوع بیماری کرونا همه محاسبات به هم ریخته است و در حال حاضرنه تنها درباره اجرای این طرح بلکه سایر پروژه ها هم نمی توان اظهارنظر کرد.

  • آیا در سال جدید در منطقه شاهد اتفاق ها و ایجاد پهنه های دیگر مانند پهنه موسیقی خواهیم بود؟

بله بی شک این اتفاق می افتد. منطقه 6 پتانسیل های خیلی خوبی دارد که می توان با بعضی از اقدامات مانند اجرای طرح ساخت پهنه، آنها را از بالقوه به بالفعل درآورد. خیابان لارستان با توجه به رونق موسیقی و فعالیت بعضی از اصناف آلات موسیقی، موقعیت خوبی را برای تبدیل شدن به پهنه موسیقی دارد. خیابان کریمخان زند را به سبب فعالیت کتابفروشان که بعضی از آنها قدمت زیادی دارند، می توان به پهنه کتابفروشی تبدیل کرد. فعالیت صنف صنایع دستی فروشان در خیابان ویلانیز زمینه را برای ایجاد پهنه صنایع دستی فراهم کرد و تابلو این پهنه با حضور شهردار تهران نصب شد. سال جاری کوشش می کنیم پهنه هایی را که در منطقه تعریف شده اند با جدیت پیگیری و شاهد شکل گیری آنها در سال جدید باشیم.

  • خبرهایی از شکل گیری ناحیه نوآوری در منطقه شنیده می گردد. درباره این موضوع شرح می دهید؟

در منطقه، مراکز علمی و دانشگاهی متعددی وجود دارد که می توان با فراهم کردن امکانات از ایده های نسل تحصیلنموده استفاده کرد. ناحیه نوآوری مرکزی است برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها که این ناحیه یا مرکز در اطراف دانشگاه تربیت مدرس خیابان حافظ ایجاد می گردد. با این کار می توان از دانش و تخصص شرکت های دانش بنیان برای اداره بهتر شهر و خدمت رسانی مطلوب به مردم استفاده کرد. این طرح برای ما اهمیت زیادی دارد و در نخستین فرصت آن را پیگیری و بی شک به خاتمه می رسانیم.

  • منطقه به سبب بافت اداری تجاری در بسیاری از نقاط دچار شب مردگی است و ساکنان از این موضوع گلایه مند هستند. برای برطرف این مشکل برنامه ای دارید؟

از این مشکل آگاه هستم و به نظرم تنها راه چاره، بازنگری در طرح تفصیلی است. منطقه 6 موقعیت جغرافیایی ویژه ای دارد و بی شک باید طرح تفصیلی متفاوتی داشته باشد. اجرای طرح تفصیلی یکسان در این منطقه سبب از بین رفتن بافت های مسکونی و تبدیل آنها به بافت های اداری و تجاری شده است. بنابراین با بازنگری در طرح تفصیلی و بازگرداندن زندگی به داخل بافت های مسکونی، می توان شب مردگی را از بین برد. این موضوع مطرح شده است و با تأیید آن بی تردید این کار انجام و کوشش می کنیم در کوتاه ترین زمان، فرایند زندگی به منطقه بازگردد.

  • سخن آخر با مردم؟

سال 1399 با رویداد خوبی شروع نشد اما به هر حال این روزها هم می گذرند و خاطرات شیرین در ذهن ها ثبت می شوند. شیوع بیماری کرونا، رخداد ناخوشایندی بود اما یک نکته مهم این است که دل ها را به هم نزدیک تر کرد و مردم یکبار دیگر نشان دادند در روزهای سخت و سخت به فکر یکدیگر هستند و این روزها بیت بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک پیکرند را به خوبی تفسیر کردند. امیدوارم این روزهای سخت به زودی سپری شوند و همگی در کمال سلامتی لحظات خوشی را سپری کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایجاد و گسترش پهنه های فرهنگی هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد و گسترش پهنه های فرهنگی هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید