ماهواره علمی پژوهشی طلوع در انتظار پرتاب به فضا ، از خدمت ارتش روباتیک به هنر تا شکستن مقاومت دارویی سلول های سرطانی

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

ماهواره علمی پژوهشی طلوع در انتظار پرتاب به فضا ، از خدمت ارتش روباتیک به هنر تا شکستن مقاومت دارویی سلول های سرطانی

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ ممتاز آنلاین، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

ماهواره علمی پژوهشی طلوع در انتظار پرتاب به فضا / موشک های ماهواره بر بومی آماده می شوند

ماهواره طلوع، نخستین ماهواره سنجش از راه دور ایران است که در 14 بهمن 1388 روز ملی فناوری ماهواره ای رونمایی شد. این ماهواره بیشتر به عنوان ماهواره هواشناسی معرفی شده است. این ماهواره که توسط متخصصین صنایع شرکت الکترونیک وزارت دفاع طراحی و ساخته شده، با ماهواره بر سیمرغ قابل پرتاب است که از ویژگی های مهم آن می توان به قابلیت تصویر برداری، کنترل شرایط، مکانیزم و سلول های خورشیدی اشاره کرد.

نانوذرات کلسیم مقاومت دارویی سلول های سرطانی را شکستند

مقاومت در برابر چند دارو (MDR) فرآیندی است که در آن تومور ها به چند داروی مختلف مقاومت پیدا می کنند که این موضوع عامل شکست شیمی درمانی است. به تازگی مقاله ای در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است که در آن محققان نانوذراتی تولید کرده اند که باعث ایجاد موجی از کلسیم در سلول های تومور سرطانی می شود که این کار مانع از عملکرد پمپ های دارویی شده و MDR را معکوس می کند.

درمان حرارتی با برگ های الکترونیکی ممکن شد

گروهی از محققان دانشگاه تامپره فنلاند، یک قطعه ترموتراپی زیست تخریب پذیر، شفاف، انعطاف پذیر و با اثر سریع را از برگ گیاهان تهیه کردند. این قطعه با برنامه های الکترونیکی سازگار بوده و به منظور کاهش ضایعات الکترونیکی از مواد گیاهی ساخته شده است.

با هر چشم خود یک تصویر ببینید / امکانی نوین از شرکت سونی

شرکت سونی با صفحه نمایش واقعیت فضایی، نسل جدیدی از مانیتور های سه بعدیرا ارائه کرده که چشم های شما را دنبال می کند و برای هر چشم یک تصویر متفاوت متحرک بوجود می آورد تا یک روزنه کوچک و تک منظره ای به شما در یک جهان سه بعدی ارائه دهد.

وجود ویروس کرونا در کره چشم با کالبد شکافی قربانیان تایید شد

محققان مرکز تحقیقاتی چشم و بینایی در اهایو برای بررسی بافت چشم 10 بیمار که بعد از مرگشان تست کرونای آن ها مثبت اعلام شده بود، کالبد شکافی انجام دادند. از 20 چشم بررسی شده در این گروه، محققان شواهدی از ژنوم SARS-CoV-2 که عامل ویروس کووید-19 است، پیدا کردند.

ارتش روباتیک به خدمت هنر درمی آید / خلق آثار هنری با دسته ها روباتیکی

محققان یک سیستم طراحی کرده اند که به وسیله آن هنرمند می تواند نواحی مختلف بوم را با رنگ خاص رنگ آمیزی کند. روبات ها برای رسیدن به این موضوع با یکدیگر تعامل می کنند، آن ها روی بوم حرکت کرده و رنگ هایی که درون خود روبات با هم مخلوط می شوند را روی صفحه به جا می گذارند.

تشک نانویی با امکان ایجاد گرمایش یکنواخت تولید شد

شیائمی یوپین (Xiaomi Youpin) یک تشک گرمایشی هوشمند را به بازار عرضه می کند. این تشک هوشمند که با قیمت 499 یوان (73 پوند) به فروش می رسد، حاوی گرافن است. این تشک حدود یک سانتیمتر ضخامت داشته و دارای طرح 5 لایه ای است.

کیت تشخیص چند ثانیه ای کرونا با استفاده از گرافن ساخته شد

به تازگی گزارشی منتشر شده که در آن درباره جزئیات استفاده آزمایشی از یک کیت تشخیص کرونا در فرودگاه بین المللی ادمونتون مطالبی درج شده است. این کیت مبتنی بر گرافن قادر است در مدت چند ثانیه نتایج را ارائه کند. این استفاده آزمایشی با همکاری جی ال سی مدیکال (GLC Medical) اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ماهواره علمی پژوهشی طلوع در انتظار پرتاب به فضا ، از خدمت ارتش روباتیک به هنر تا شکستن مقاومت دارویی سلول های سرطانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره علمی پژوهشی طلوع در انتظار پرتاب به فضا ، از خدمت ارتش روباتیک به هنر تا شکستن مقاومت دارویی سلول های سرطانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید