اندیشکده، رند: بعید است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آرامش برگزار شود

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به شرایط خطرناکی که ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در 3 نوامبر امسال پیش آید، نوشت: معلوم نیست با احتمال خشونت و تروریسم داخلی، پس از انتخابات چه پیش خواهد آمد؟

اندیشکده، رند: بعید است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آرامش برگزار شود

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ممتاز آنلاین، در این مقاله به قلم مایکل جنکینز، مشاور عالی رئیس اندیشکده رند، آمده است: آمریکا به شدت درگیر اختلاف است. نظام سیاسی کشور قطبی شده و حرف و حدیث های مربوط به تئوری توطئه وارد جریان اصلی گفتمان سیاسی آمریکا شده است. پیام هایی هم در ارتباط با عدم مشروعیت انتخابات ماه آینده منتشر شده است. رئیس جمهور از اعلام پذیرش نتایج خودداری کرده است. یکی از مقامات کشور هم که در شبکه های اجتماعی درباره خرید مهمات و آمادگی برای خشونت سخن گفته است. اندیشمندان نسبت به جنگ داخلی هشدار می دهند و از این رو نگرانی و هیجان ملت نیز قابل درک است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی وبلاگ ممتاز آنلاین بخوانید. (کلیک کنید)

در ادامه گزارش با اشاره به سابقه خشونت، بمب گذاری، بی اعتنایی به دولت مرکزی، شورش، قتل و برکناری رئیس جمهور در آمریکا در دهه 60 واوایل دهه 70 میلادی آمده است: نهادهای آمریکایی در آن زمان حفظ شدند اما آیا این بار نیز همینطور خواهد بود؟ دورنمای تروریسم داخلی در بافت و ساختار انتخابات آمریکا چگونه خواهد بود؟

جنکینز در این مقاله در پاسخ به این سوال مهم درباره بروز خشونت و تروریسم داخلی در آمریکا پس از انتخابات نوامبر ریاست جمهوری در این کشور، اعتراف کرد: پاسخ صادقانه به این سوالات این است که نمی دانیم چه خواهد شد. به هر حال می توان احتمالاتی در نظر گرفت و حدس هایی زد. این کار شاید امکان پیش بینی آینده را به ما ندهد اما می تواند به حفظ آرامش کمک کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی وبلاگ ممتاز آنلاین بخوانید. (کلیک کنید)

به پیش بینی این نویسنده: البته برگزاری انتخاباتی آرام امری بعید است. از ماه مه اعتراضات متعددی در سراسر آمریکا علیه نژادپرستی و عملکرد پلیس انجام گرفته و با وجود این که اغلب آنها در آرامش برگزار شده اند اما برخی نیز به بروز خشونت، حمله به اموال عمومی و غارت ختم شده است. تندروها و افراط گرایان هر دو جناح رقیب تلاش کرده اند خشونت آفرینی کنند. پلیس نیز که به شدت خسته و درمانده شده است نیز در برخی موارد زیاده روی از خود نشان داده است و نمی توان انتظار داشت که این همه ناآرامی و نابسامانی با برگزاری انتخابات یک روزه به سرانجام برسد.

از سویی دیگر برخی نسبت به بروز جنگ داخلی هشدار داده اند و اما چنین سطحی از تقابل نظامی غیرمحتمل به نظر می رسد. بیشتر احتمال می رود که شاهد اعتراضات عمومی و برخی از خشونت های پراکنده باشیم و یا نهایتاً شاهد برخی اقدامات گسترده خشونت آمیز و یا مناقشات طولانی مدت سیاسی باشیم.

بنا بر این مقاله، اختلافات کنونی و جاری بر سر تدابیر کاهش سرایت همه گیری کووید-19 و یا کاهش اعتراضات ضدنژادپرستی می تواند نشانگر نوع و چگونگی خشونت هایی باشد که باید در انتخابات آینده انتظار داشت. این امر می تواند شامل برگزاری تظاهرات گسترده همراه با خشونت، مقابله با اعتراضات مردمی و تقابل با پلیس، آتش زدن اموال و تخریب آنها، محاصره و تقابل، تهدید با اسلحه، رفتار شدیداً خشونت آمیز، تهدید مرگ مقامات، برخی تیراندازی ها و کمین مسلحانه علیه نیروهای پلیس باشد.

در ادامه این گزارش با اشاره به این که انتخابات زودهنگام در آمریکا شروع شده و ممکن است تلاش هایی برای ارعاب رای دهندگان یا مداخله در فرایند رای گیری صورت گیرد، به بازنشر توئیت یک گروه تندرو از سوی ترامپ اشاره کرده و نوشت: طرفداران تندروتر ترامپ ممکن است این موارد را مجوزی برای مقابله با دشمنان سیاسی ترامپ بخصوص پای صندوق های رای تصور کنند. البته این مجوز نیز وجود دارد که مراقبت از صندوق های رای انجام گیرد اما قوانین ایالتی در مورد این که این مراقبان چه کسانی باشند و یا چگونه هویت آنها احراز شود و همچنین تعداد آنها در هر صندوق رای گیری متفاوت است.

بنا بر این مقاله، از سویی نیز بروز سوء تفاهمات نیز ممکن است به درگیری و تقابل خصمانه ختم شود و صف های طولانی پس از آن می تواند فرایند کند انتخاباتی را سخت و کندتر کند. ضمن این که برخی از ایالت ها نگران حضور مشهود گروه های مسلح پای صندوق های رای هستند اما قوانینی برای ممانعت از آنها ندارند. تهدید به بمبگذاری نیز امری غیرعادی نیست و اگر عده زیادی از رای دهندگان نتوانند از حق خود برای رای دادن بهره ببرند، این امر می تواند به تظاهرات و خشم منجر شود.

در این گزارش همچنین با اشاره به احتمال طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات بخاطر رای گیری پستی، آمده است که این مناقشات باید به دادگاه ها ارجاع داده شوند و در نهایت سر از دادگاه عالی درآوردند اما دادگاه ها تنها محلی نخواهند بود که شاهد منازعات هستند و شاهد تظاهرات گسترده خیابانی باشیم که برای نشان دادن قدرت سیاسی و هشدار به مقامات کشوری نسبت به پیامد های نادیده دریافت آنچه که حامیان دو طرف ممکن است آن را اراده مردمی تفسیر کنند، برگزار خواهند شد.

نویسنده اندیشکده در ارایه راه چاره مقابله با موارد احتمالی تروریسم داخلی در آمریکا می نویسد: برای رسیدگی به این اقدامات خشونت آمیز، مقررات داخلی در زمینه تروریسم و یا اعلام گروه هایی به عنوان گروه های تروریستی لازم نیست و حتی می تواند اثر مخربی داشته باشد. قوانین و مقررات فراوانی در زمینه های جرم و جنایت وجود دارد و بسکمک از کسانی که مرتکب اقدامات تروریستی می شوند بخاطر جرائم رایج دیگر مانند قتل، تعدی و توطئه نیز تحت تعقیب قرار می گیرند.

در انتهای این مطلب آمده است: این که چه کسی پیروز انتخابات می شود شاید اهمیت کمتری نسبت به چگونگی این پیروزی و یا سرعت اعلام فرد پیروز داشته باشد. بزرگترین عامل این ناآرامی ها شاید این باشد که آیا فرد بازنده، باخت را بپذیرد یا خیر.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اندیشکده، رند: بعید است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آرامش برگزار شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، رند: بعید است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آرامش برگزار شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید