5 دانشگاه ایرانی در رتبه بندی کیو اس جزء برترین ها شدند

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین به نقل از پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام، محمدجواد دهقانی گفت: نتایج رتبه بندی سال 2018 میلادی کیواس که به تازگی منتشر شده است نشان از حضور 5 دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران و شهید بهشتی در جمع 959 دانشگاه برتر دنیا دارد.

5 دانشگاه ایرانی در رتبه بندی کیو اس جزء برترین ها شدند

وی افزود: در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه 480-471، صنعتی امیرکبیر با رتبه 550-501، علم و صنعت ایران با رتبه 600-551، تهران با رتبه 650-601 و شهید بهشتی با رتبه 1000-801 حضور یافتند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: کیو اس به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی، هرساله دانشگاه های برتر جهان را رتبه بندی می نماید.

دهقانی تاکید نمود: کیو اس در سال 2018 میلادی تعداد 959 دانشگاه از 84 کشور را تحت پوشش رتبه بندی جهانی خود قرار داده است. روش شناسی رتبه بندی جهانی کیواس بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی طراحی شده است.

وی افزود دانشگاه ها توسط 6 شاخص در قالب 4 حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شوند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: آنالیز شهرت دانشگاه با وزن 40 درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن 10 درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی با وزن 5 درصد، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن 5 درصد، میزان استنادات به ازای هر عضو هیات علمی با وزن 20 درصد و نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو با وزن 20 درصد شش شاخص این رتبه بندی بشمار می روند.

دهقانی گفت: پایگاه رتبه بندی کیو اس برای آنالیز تعداد مقالات پژوهشی، اطلاعات پنج ساله دانشگاه ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد آنالیز قرار می دهد.

وی تاکید نمود: در رتبه بندی جهانی سال 2018 میلادی کیواس، موسسه تکنولوژی ماساچوست(MIT) برای ششمین دوره متوالی عنوان برترین دانشگاه جهان را به دست آورده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: دانشگاه های استنفورد، هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، کمبریج، آکسفورد، کالج لندن، امپریال کالج لندن، شیکاگو و موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ سوئیس به ترتیب رتبه دوم تا دهم را در رتبه بندی جهانی سال 2018 کیو اس کسب کردند.

وضعیت دانشگاه های برتر قاره های مختلف در رتبه بندی 2018 کیواس

دهقانی ادامه داد: در رتبه بندی جهانی کیواس 183 دانشگاه در آمریکای شمالی، 252 دانشگاه از قاره آسیا، 369 دانشگاه از قاره اروپا، 18 دانشگاه از قاره آفریقا، 89 دانشگاه از قاره آمریکای لاتین و 45 دانشگاه از قاره استرالیا دانشگاه های برتر جهان در سال 2018 را تشکیل می دهند.

قاره اروپا

وی افزود: در این رتبه بندی در مجموع 369 دانشگاه از کشورهای اروپایی حضور دارند که دانشگاه های کمبریج، آکسفورد، کالج لندن و امپریال کالج لندن از انگلستان با رتبه های 5، 6، 7 و 8 جهانی به عنوان 4 دانشگاه برتر اروپا معرفی گردیدند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ از کشور سوئیس و حائز رتبه 10 جهان و 5 اروپا، به عنوان برترین دانشگاه های قاره اروپا خارج از کشور انگلستان شناخته شد. اگرچه کشور انگلستان خانه برترین دانشگاه های اروپایی است با این حال نتایج رتبه بندی سال 2018 کیو اس نشان داد که 51 دانشگاه از 76 دانشگاه آن دچار افت رتبه شدند.

قاره آسیا

دهقانی ادامه داد: بر خلاف اروپا، دانشگاه های آسیایی و جوان هر ساله نتایج نظام های رتبه بندی را دستخوش تغییر و تحول می نمایند. در رتبه بندی کیواس در مجموع 252 دانشگاه از قاره آسیا حضور دارند که دانشگاه های صنعتی نانیانگ سنگاپور با رتبه 11، ملی سنگاپور با رتبه 15، تسینگهوا از چین با رتبه 25 جهانی، هنگ­کنگ با رتبه 26 جهانی و توکیو از ژاپن با رتبه 28 برترین دانشگاههای این قاره را تشکیل می دهند.

وی تاکید نمود: در رتبه بندی کیواس دانشگاه هایی چون صنعتی نانیانگ و پیشرفته علم و صنعت کره که بر بعد صنعت تمرکز یافته اند توانسته اند با رشد صندلی نتایج خیره نمایند ای از خود نشان دهند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: همچنین از کشور چین 39 دانشگاه در این رتبه بندی حاضر شده اند و دانشگاه تسینگهوآ که برترین دانشگاه این کشور بشمار می رود، رتبه 25 جهانی و 3 آسیا را کسب نموده است.

دهقانی گفت: 6 دانشگاه این کشور در جمع 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند که این تعداد در سال گذشته برابر با 4 دانشگاه بوده است.

وی بیان کرد: کشور هند نیز در سال 2018 تعداد دانشگاه های برتر خود را در بازه 200 دانشگاه برتر از 2 دانشگاه در سال 2017 به 3 دانشگاه در سال 2018 ارتقا داده است.

آمریکای شمالی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: براساس این رتبه بندی در مجموع 183 دانشگاه از این قاره حضور دارند که موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، از ایالات متحده آمریکا با رتبه های 1، 2، 3 و 4 جهانی، برترین دانشگاه های قاره آمریکای شمالی و جهان را تشکیل می دهند.

دهقانی افزود: همچنین دانشگاه تورنتو کانادا نیز با کسب رتبه جهانی 31 برترین دانشگاه این کشور معرفی گردید.

آمریکای لاتین

وی افزود: در این رتبه بندی در مجموع 89 دانشگاه از آمریکای لاتین حضور دارند که دانشگاه های بوینس آیرس از آرژانتین با رتبه 75 جهانی، سائوپائولو با رتبه 121 جهانی، ملی مکزیک در رتبه 122 جهانی و کاتولیک شیلی با رتبه 137 برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

قاره استرالیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: براساس این رتبه بندی در مجموع 45 دانشگاه از قاره استرالیا حضور دارند که 5 دانشگاه آن در جمع 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. دانشگاه ملی استرالیا با رتبه 20، دانشگاه ملبورن با رتبه 41 و دانشگاه نیو ساوت ولز با رتبه 45 به عنوان 3 دانشگاه برتر این قاره معرفی گردیدند.

قاره آفریقا

دهقانی اظهار داشت: در این رتبه بندی در مجموع 18 دانشگاه از قاره آفریقا حضور دارند که دانشگاه های کیپ تاون با رتبه 191، استلنبوش با رتبه 361 و ویتواترسرند با رتبه 364 از کشورآفریقای جنوبی برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "5 دانشگاه ایرانی در رتبه بندی کیو اس جزء برترین ها شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 دانشگاه ایرانی در رتبه بندی کیو اس جزء برترین ها شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید