هزینه فراوری فیلم در ایران با بازار فروش تناسبی ندارد

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، تهران (پانا) - مهرداد فرید، دبیر سابق شورای عالی تهیه کنندگان سینما درباره تأثیر ورود سرمایه های بی حساب به سینما و به هم خوردن اقتصاد سینمای ایران سخن گفت. وی معتقد است فیلمسازان باید فیلم هایشان را به سمت بازار آنلاین تغییر دهند تا از جامعه عقب نمانند. این تهیه کننده سینمای ایران درباره مشکلاتی سخن گفت که گریبان نمایش آنلاین را گرفته است.

هزینه فراوری فیلم در ایران با بازار فروش تناسبی ندارد

مهرداد فرید، تهیه نماینده سینما با اشاره به عدم تناسب هزینه های فراوری فیلم و بازار فروش مطرح نمود: همواره همین مسئله در سینمای ایران معضل بوده و هیچ گاه هزینه های فراوری تناسبی با اندازه بازار نداشته است. ما 500 پرده سینما در کشور داشتیم با این حال گاهی می دیدیم هزینه فراوری به ده میلیارد تومان می رسد و در برخی مواقع به ده ها میلیارد تومان می رسید، درحالی که بازار سینمای ایران در اندازه ای نبود که این میزان هزینه برای فراوری داشته باشیم.

ورود سرمایه های بی حساب در سینما اقتصاد سینما را به هم می ریزد

این تهیه نماینده و کارگردان سینمای ایران همچنین گفت: دستمزدهای نجومی بازیگران تناسبی با اندازه بازار ندارد و این به این دلیل است که نهادهای نیمه دولتی و غیردولتی و سرمایه های بی حساب و کتاب به سینما ورود پیدا می نمایند و سازوکار مالی بازار آزاد در این عرصه را به هم می زنند. درواقع چرخه مالی سینما به هم می خورد یا اصلاً چرخه ای صورت نمی گیرد و فراورینماینده های خاص که مورد اعتماد بخش های مختلف حکومتی هستند صرفا در مرحله فراوری سود می برند. این معضل اکنون به عرصه سریال سازی در شبکه نمایش های خانگی هم منتقل شده است. درحالی که این مهم اگر به سازوکار بازار آزاد و عرصه عرضه و تقاضا بازگردد، می توان مسئله را حل کرد و تا وقتی این موضوع حل نگردد این بیماری مالی در فیلم سازی ایران وجود خواهد داشت.

تنظیم بودجه فراوری فیلم براساس 150 هزار بلیتی که فروخته می گردد

تهیه نماینده فیلم سینمایی جن زیبا درباره آینده فروش آنلاین فیلم ها و بازگشت سرمایه فیلم سازی مطرح نمود: فراورینماینده فعلی باید به حدود 100 هزار بلیت تا 150 هزار بلیتی که در فروش آنلاین فروخته می گردد، چشم داشته باشد و هزینه های فراوریش بر همین اساس تنظیم کند. مگر اینکه استفاده نمایندگان از سامانه های VOD چند برابر گردد.

مهرداد فرید، رییس سابق انجمن تهیه نماینده کارگردانان با اشاره به حجم بالای فیلم هایی که در نوبت اکران مانده است، مطرح نمود: نزدیک به حدود 200 فیلم در صف اکران قرارگرفته اند و از سوی دیگر سالن های سینما هم به دلیل بیماری کرونا کار نمی نمایند و فعال نیستند و مردم هم به همین دلیل راغب نیستند در سالن های سینما فیلم تماشا نمایند. تا وقتی که مردم این عادت سینما نرفتن را دارند، ساختن فیلم سینمایی چندان توجیه مالی ندارد.

بعد از کرونا مردم عادی دیگر به سینما نمی فرایند

مهرداد فرید، تهیه نماینده سینمای ایران درباره احتمال حضور مردم در سینماها بعد از شرایط کرونا گفت: من آینده سالن های سینما را متعلق به تعداد خاصی از مردم می بینم که نگاه آیینی به سینما رفتن دارند. یک عده مایل اند به صورت دسته جمعی در پرده سینما فیلم را ببینند و این میل در بین مردم عادی نخواهد بود. ضمن اینکه سینمای ایران پیش از کرونا هم تماشاگر خود را تقریباً ازدست داده بود و ما پیک تماشاگرمان در سینماها حدود 2 میلیون نفر بود. تازه این عدد برای فیلم های پرفروش بود. در حالی که این 2 میلیون نفر در قیاس با 85 میلیون نفر جمعیت ایران، عدد خوبی نیست.

تهیه نمایندگان باید بپذیرند از حالا به بعد بازار اولشان نمایش آنلاین است

فرید با اشاره به تغییر روش کاری تهیه نمایندگان جهت فراوری فیلم در این شرایط، اضافه کرد: فراورینمایندگان باید ساخت فیلم و سازوکارشان را به سمتی ببرند که فیلمشان به صورت آنلاین به نمایش دربیاید. باید اندازه آن بازار و میزان درآمد احتمالی آن بازار را پیش بینی نمایند و براساس اندازه آن، فراوریاتشان را تنظیم نمایند و بپذیرند که نه فقط بخاطر کرونا بلکه بخاطر ورود به یک دوره تمدنی جدید، با تغییرات در نحوه نمایش و نحوه ارتباط با مخاطب قرارگرفته اند. باید کم کم بازار اول خودشان را نمایش آنلاین بدانند و سالن سینما را بازار دوم خود بدانند. بدین ترتیب می توانند به سازوکار جدیدتری ازنظر مالی فکر نمایند و براساس آن فراوریات خود را سازگار نمایند.

پاشنه آشیل نمایش آنلاین، قاچاق فیلم است

مهرداد فرید اظهار کرد: سینمای آنلاین می تواند درصد بیشتری از مردم را پوشش دهد، حتی کسانی که در شهرستان هایی زندگی می نمایند که سالن سینما ندارند، می توانند به صورت آنلاین فیلم تماشا نمایند. نکته مهم در این موضوع این است که حکومت وظایف حکومتی خود را در قبال صنعت سینما انجام دهد. مبارزه با قاچاق فیلم در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و همین طور در سایت های نمایشی غیر قانونی ازجمله مراقبت هایی است که باید حکومت و دولت انجام دهند تا این چرخه مالی به شکل سالم تری به فعالیت خودش ادامه دهد.

تهیه نماینده باید حواسش به زمان خواب فیلمش باشد تا سرمایه اش از دست نرود

کارگردان و تهیه نماینده فیلم دعوت نامه درباره این که فیلم هایی که باگذشت زمان طولانی اکران می شوند تا چه اندازه فرزند زمانه خودشان هستند گفت: در این موضوع باید تفاوت مدیوم سینما و مدیوم مطبوعات و رسانه های دیگر را در نظر گرفت. ممکن است مطلب روزنامه درگذر زمان بیات گردد اما سینما این گونه نیست زیرا مبنایش اطلاعات روزآمد نیست بلکه مبنایش جذابیت است. اگر از ساخت فیلمی 50 سال گذشته باشد همچنان می تواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد. آنچه فراورینماینده باید مراقبت کند موضوع حبس سرمایه است یعنی اگر الان فیلمی بسازد و سه سال دیگر اکران گردد، سه سال سرمایه خوابیده و همین ضرر مالی است. حالا حتی اگر جذابیت هم داشته باشد بالاخره تهیه نماینده متضرر شده، زیرا به طور متعارف چرخه مالی در سینما یک سال است و بیش از این سرمایه به خواب رفته و صاحبش را متضرر نموده است. در این صورت سرمایه گذار رغبت ندارد و می رود بازار دیگری را برای سرمایه گذاری انتخاب می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "هزینه فراوری فیلم در ایران با بازار فروش تناسبی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه فراوری فیلم در ایران با بازار فروش تناسبی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید