در بیفزا، بیفزا

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، انگیزه، انرژی، هیجان، امید و قدرت رهبری چیزهایی هستند که بعد از یک صحبت چند دقیقه ای با کامیل سیدی، به ذهن تان متبادر می گردد؛ جوانی که سابقه زندگی در کشورهای همجوار ایران را داشته و مطالعات خود را در زمینه کسب وکارهای نوین و تحولات مالی دنیا به صورت فردی و تجربی ادامه داده است، به طوری که مانند یک دانش آموخته مقاطع آموزش عالی در حوزه استارتاپ ها و اقتصاد نوین صحبت می نماید.

در بیفزا، بیفزا

این جوان خوش فکر که ایده های بزرگی در ذهن خودش می پروراند، از یک ایده رازگونه با ما صحبت کرد که هدف غایی او و دوستانش در فضای کسب وکار خواهد بود؛ ایده ای که قرار است مرزهای دنیای را در نوردیده و بازارهای بزرگ دنیا را فتح کند.

نمونه اولیه و پروتوتایپ آن ایده بزرگ، کسب وکار بیفزا ست که در مراحل اولیه خود قرار داشته و قرار است خدمات و امکانات زیادی را به کاربران ایرانی ارائه دهد و در ادامه نیز، با توجه به سابقه کاری و زندگی بنیانگذار بیفزا در کشورهای همسایه، با برندی جدید فعالیت خود را در آن کشورها ادامه دهد.

با گفت وگوی زیر همراه شوید تا بیفزا را بشناسید و با ایده های این جوان ایرانی بیشتر آشنا شوید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

سید کامیل سیدی، متولد 1364 مدیرعامل و مؤسس بیفزا (Biafza) هستم. 18 سال در حوزه رسانه و هنر فعالیت داشته ام؛ از خبرنگاری گرفته تا سردبیری، گرافیست مطبوعاتی برگزیده کشور و مدیر هنری و مشاور برندها و شرکت های تجاری و تکنولوژی و رویدادهای دولتی در داخل و خارج از کشور. تخصص و علاقه مندی من ایده پردازی و توسعه خلاقانه محتوا و جریان سازی فرهنگی است. بیفزا یکی از پروژه های شرکت دانش بنیان اثر هنرمند خردمند در ایران است.

آقای سیدی، کسب وکار بیفزا در نظر دارد مجموعه ای از خدمات را به کاربران خود ارائه دهد، ایده این کسب وکار چطور شکل گرفت؟

این ایده برمی گردد به دوران کودکی من که به جمع آوری و آرشیو کردن علاقه مند شدم و درست مانند کلکسیونری حرفه ای که به دنبال گردآوری و آرشیو چیزهای خاص و نایاب هستند. اولین چیزی که جمع نموده بودم سنگ بود؛ سنگ های کوچک و رنگی که شکل های متفاوتی داشتند و در 4 سالگی ارزشمندترین اندوخته دنیا من محسوب می شدند. رفته رفته این جمع کردن و آرشیو کردن برای من تبدیل به یک سرگرمی و سپس یک عادت شد و نهایتا پس از 30سال تبدیل به یک تخصص و مهارت ویژه شد که البته روی درس خواندن، رفتار کردن، شخصیت و حتی روی اینکه نتوانم با هم سن وسال ها، خانواده و دوستانم ارتباط کامل و پایداری برقرار کنم و بیشتر در آرشیو خودم زمان، انرژی و احساس می گذاشتم، تأثیر گذاشت.

در سال 1994 که تب وتاب جام دنیای فوتبال خیلی بالا بود، عکس آدامس هایی را که تصویر فوتبالیست ها و تیم های حاضر در جام را داشت، با وسواس و حساسیت بالا جمع آوری می کردم. اولین روزنامه تمام رنگی ایران، همشهری، که با کیفیت تر بود و ستون ها و تصاویر مختلفی از حیات وحش، گل و گیاه، کاریکاتور و… داشت هم موضوع آرشیو من شد و من این عکس ها را قیچی نموده و در دفاتر آرشیو می کردم. همزمان و پیش تر نیز مجلات دیگری مثل دانستنی ها، گل آقا و کتاب همشهری آمدند و خاتمه وقتی در سن 16 سالگی با کامپیوتر آشنا شدم، متوجه شدم که اصل قضیه آرشیو در کامپیوتر است؛ مجموعه ای از موسیقی، فونت، عکس، فیلم، نرم افزار و … که می توانند موضوع آرشیو های من قرار بگیرند.

من مثل یک خوره این حجم عظیم داده ها را با توجه به نوع استفاده ای که برای مخاطب داشتند، در کتگوری های دقیق و هاردهای بسیار زیاد جمع آوری، دسته بندی و نامگذاری اصولی می کردم تا اینکه پس از سال ها فهمیدم موضوعات مهم تری از داده دیجیتالی وجود دارند که می گردد آنها را دسته بندی کرد و به این نتیجه رسیدم که در کسب وکار و در بازار خرید و فروش و سرویس دهی نیز می گردد چیزهای خوب و برتر را دسته بندی و معرفی کرد.

ما یک پلتفرم مردمی داریم که به انتخاب مردم و برای مردم بوده و یک خانواده بزرگ الکترونیکی است؛ بستری برای اینکه مردم لیستی از بهترین های شخصی شان داشته باشند و بتوانند آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند و در صفحه اصلی ترندها دیده شوند و دیگران بتوانند نظر بدهند، خرید نمایند و هر فعالیت دیگری را که متناسب با محصول یا خدمت یا محتوا باشد، انجام بدهند

بخش اعظم تمرکزم را در 12 سال اخیر به آنالیز سایت ها و اپلیکیشن های دنیا سپری نموده ام، اگر از من بپرسید تخصص و مهارتت چیست، خواهم گفت آنالیز کردن، مقایسه کردن، جست وجوگری و البته لیست کردن.

چگونه می گردد همه چیز در یک چیز باشد؟ این پرسشی بود که من کامل گرا، به شدت دقیق و رقابت طلب تمام زندگی ام را برایش هزینه نموده ام. مزیت سفر زیاد، زندگی با آرشیو عظیمی از داده ها و کلکسیون های نادر، تجربه مهارت های متعدد و تعامل با بسیاری از انسان ها به من آموخت که می گردد ابعاد و منظرهای مشترک را در یک راستا تجمیع و راهنمایی کرد. در حوزه های رسانه، تبلیغات، چاپ و نشر، روابط عمومی، مدیریت رویداد، چندرسانه ای، وب، سوشیال مدیا و بازاریابی نوین، فراوری محتوا، آزمون و کار بسیار پیچیده و سختی دارم و به این قناعت رسیدم که خالقی در خدمت مخاطبانی باشم که از من خدمات کامل می خواهند و همه چیز را از یک منبع تامین نماینده می خواهند.

بعدها سؤالاتی مثل مردم دنبال چه چیزی هستند؟ و بیشتر چه چیزی می خواهند؟ در ذهن من شکل گرفت و به این نتیجه رسیدم که بهترین ها را دسته بندی کنم و در اختیار مردم قرار دهم. این بود که ایده یک پروژه بزرگ در ذهن من شکل گرفت (که البته به دلیل محرمانه بودن، به آن اشاره نمی کنم) در ادامه، ایده را با دوستان مطرح کردم و بسیار به وجد آمدند و هیجان زده شدند که به انجامش برسانیم، ولی نظرشان این بود که این پروژه به خاطر زیرساخت های ضعیفی که از نظر سخت افزاری و مسائل دیگر وجود دارد، در ایران شدنی نیست. بنابراین ترجیح دادیم آن پروژه را که یک اختراع و سبک منحصربه فرد در وب خواهد بود، انجام ندهیم و به جای آن پروژه کوچک تری را که قابل اجرا در جغرافیای ایران است، آغاز کنیم.

در خصوص شکل گیری نام و برند بیفزا این نکته را نیز باید اضافه کنم، هنگامی که مشغول تدوین و طراحی یک کتاب الکترونیک برای کانال تلگرامی ام بودم، ابتدای کتاب یک شعار نوشتم با این عنوان که به خودت بیفزا؛ یعنی این کتاب را مطالعه کن و به دانش خودت بیفزا. این عبارت برای من خیلی جالب بود و بنابراین روی آن کار کردم و به این نتیجه رسیدم که بیفزا می تواند خیلی چیزها باشد که بتوانی به خودت بیفزایی. از علم گرفته تا یک گروه، یک ایوند، یک محصول و… . در ادامه متوجه شدم که این فرایند دوطرفه است؛ یعنی شما به سیستم، اپلیکیشن، سامانه و شبکه اجتماعی می افزایی و سیستم، پلتفرم و بستر هم به شما می افزاید. اینطور بود که ایده بیفزا شکل گرفت و لوگوی آن را هم به سادگی طراحی کردم که تنها یک علامت بعلاوه در ریاضی است که نماد اضافه نمودن است و همزمان نماد مثبت بودن.

شکل گیری هویت و ایده بیفزا در چه تاریخی بود؟

آن پروژه اصلی و محرمانه که اشاره کردم، 6 سال پیش رقم خورد، اما پروژه بیفزا 60 روز پیش، از همان فلسفه کامل و کارشده پروژه کلان خلق شده و شکل گرفته؛ به عبارتی یک تکه پازلی از دل یک تصویر کامل و گویا.

بیفزا دقیقا چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

من خیلی سریع از آن پروژه بزرگ دنیای که 6سال روی آن کار نموده بودم، یک پلتفرم ساده تر و مینیمال تر برای کاربر ایرانی ساختم که در 4بخش قابل دسته بندی است؛ یک بخش از آن، شبکه اجتماعی است، مثل اینستاگرام، توییتر و فیس بوک که این بخش به نوعی تلفیقی از این سه مورد است، البته به سبک خودمان بوده و هیچ شباهتی با آن نمونه ها نداشته و یک کار کاملا خلاقانه و ابداعی است.

بخش دوم در بیفزا شامل فروشگاه می گردد، چیزی مانند دیجی کالا، علی بابا، اسنپ، دیوار و کمدا که هم محصول دست دوم و هم محصولی را که در فروشگاه وجود دارد، می توانیم قرار بدهیم و بفروشیم هم ارائه خدمات بوکینگ و فروش خدمات. شیوه معامله، فروش و قراردادن محصول نیز، هم از نظر ظاهری و هم از نظر فلسفه کار، کاملا مختص بیفزاست و در نوع خود یک سبک است.

بخش سوم که به نظر من بسیار هیجان انگیزتر است، بخش نظرسنجی است؛ به این صورت که ما موضوعات مختلفی از سبک زندگی، فکری، اجتماعی، فرهنگی و خیلی چیزهای دیگر را به اشتراک می گذاریم و مردم در آن نظرسنجی شرکت می نمایند و در نهایت یک داده و جامعه آماری به ما می دهند مبنی بر اینکه چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند و به طور کلی چه واکنشی نسبت به مسائل داخلی و خارجی دارند. مثلا در بخش پلتفرم های مختلف، آمار این نظرسنجی می تواند یاری کند تا بفهمیم کدام یک از پلتفرم های ایرانی محبوب تر هستند یا کاربران کدام اپلیکیشن را بیشتر نصب می نمایند.

علاوه بر سه بخش بنیادی مذکور، ما یک بخش چهارم هم در بیفزا داریم که البته خواص وارونه همان بخش اول است، به نام نیفزا. چیزهایی که کیفیت و عملکرد خوبی نداشته اند و ممکن است آسیب برسانند، چیزهایی که سودجویان به آنها پرداخته باشند و … در یک بخش کاملا جدا از بیفزا، به نام نیفزا، قرار می گیرد تا مردم هوشیار باشند چیزهایی را که روزانه دنبال می نمایند، می خرند و به کار می برند، نیفزایند. در واقع می توانم بگویم ما یک لیست کامل از چیزهایی که خوب هستند یا خوب نیستند، در اختیار داریم.

به نظر من نیفزا دست کمی از بیفزا ندارد، گاهی اوقات همه ما روزانه اشتباهاتی را در خصوص فرهنگ مصرف و خرید و اقداماتمان انجام می دهیم و اینجاست که نیفزا به ما یاری می نماید تا مراقب باشیم. این نیفزاها فقط کالاها و خدمات نیستند، بلکه خیلی مسائل اخلاقی، روانی و چیزهای شخصی هم می توانند باشند. کاربران Biafza به وسیله اکانت شان یک صفحه شخصی خواهند داشت که در آن می توانند لیست ایجاد نمایند و لیست شان را به اشتراک بگذارند یا از بیفزاها و نیفزاهای موجود در بانک استفاده نمایند.

در بخش نیفزا، این مجموعه است که معین می نماید چه چیزهایی خوب نیستند؟

خیر، در هیچ کدام از بخش ها ما دخالتی نداریم، بلکه دیگران به آن رأی می دهند، امتیاز می گیرد و بالا می آید؛ مثلا یک کاربر می گوید فلان محصول را استفاده نکنید، زیرا نمونه ایرانی آن بهتر بوده، ارزان تر و در دسترس تر و بومی شده است، کاربران دیگر به آن رأی می دهند یا نظر خود را می نویسند.

در حقیقت ما از مردم می خواهیم به ما بگویند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است. این را هم اضافه کنم که ما در قسمت نظرسنجی بیفزا و نیفزا، به خواسته برندهایی که می خواهند بیشتر دیده شوند، توجه می کنیم و مثل گوگل ادز که هزینه می دهند و در بالاترین حالت قرار می دهند، ما نیز چنین چیزی داریم؛ البته عنوان می کنیم که برند مورد نظر اسپانسر است و اینطور نیست که بگوییم با رأی مردم بالا آمده است.

در حال حاضر بیفزا، یک ایده محسوب می گردد یا رشد بیشتری داشته است؟ می توانید بگویید در چه مرحله ای قرار گرفته است؟

ما از فضای اشتراکی زاویه، درخواست فضا نموده ایم و تیم مان را کاملا از نظر فنی، طراح، برنامه نویس، منتور، بازاریاب، روابط عمومی، HR وPR طراحی کردیم. از آنجایی که 6 سال است روی پروژه اصلی کار می کنیم، تیم ما برای پروژه اصلی آموزش دیده و جذب شده اند. در حقیقت هدف از پروژه بیفزا، آن پروژه اصلی است که ما به پشتوانه بیفزا می خواهیم تجربه و ثروت کسب نموده و ارزش آفرینی کنیم و بعد ان شاءالله در گام بعدی آن پروژه را انجام دهیم.

پروژه بیفزا فقط در ایران اجرا می گردد یا قصد گسترش آن را در خارج از مرزهای ایران نیز دارید؟

بیفزا کاملا ویژه و اختصاصی برای ایران است، البته ما دوستانی در کشورهای همسایه داریم که با آنها صحبت شده، دعوت شدند و چندین جلسه داشتیم و قرار است متد و الگوریتم و سبک بیفزا در کشور آنها با برند و شکل و شمایل دیگری، بومی شده و استفاده گردد؛ ولی هسته، علم و فلسفه آن همان بیفزا خواهد بود.

به طور مثال، ما بیفزا را برای ایران طراحی نموده ایم، اما برای مجموعه کشورهای عربی نیز که جمعیتی بالغ بر 600 میلیون نفر دارند، یک اپلیکیشن دیگر طراحی می کنیم که هسته و ساختار آن همین بیفزا خواهد بود، ولی اسم آن فرق می نماید. اسم و لوگوی آن را طراحی نموده و با تیم سرمایه گذاری که آنجا مستقر هستند نیز صحبت کردیم و فقط منتظر این هستند که ما نمونه و پروتوتایپ بیفزا را وارد بازار کنیم تا آنها هم به شکل بومی خودشان آن را آنالیز نمایند و گسترش دهند.

در واقع این بیفزای ایرانی در کشورهای دیگر، با سبک و برند دیگری کپی می گردد. البته حیات حرفه ای ما و هدف غایی مان آن پروژه اصلی است که ان شاءالله با موفقیت در این پروژه قابل اجراتر، در دنیا لانچ خواهد شد، زیرا وقتی این پروژه دیده و برگزیده گردد، پروژه بعدی خیلی راحت تر و با اعتماد بیشتری پذیرفته خواهد شد و با اقبال و استقبال بزرگ تری روبه رو خواهد شد.

بیفزا چه زمانی رسما راه اندازی می گردد؟

ما در تاریخ 02/02/2020 رسما نسخه پروتوتایپ اپ را به صورت خصوصی برای تیم توسعه دهنده برای برطرف باگ، لانچ می کنیم، همچنین در سبد سرمایه گذاری ما، بودجه تعیینی برای راه اندازی این ابرپروژه تعریف شده که جلسات مهمی با دولت، بانک های کشور، سرمایه گذاران بخش خصوصی و چند هلدینگ خارجی داریم.

تیم بیفزا متشکل از چند نفر است؟

اعضای اصلی شرکت در حال حاضر 6 نفر هستند، به اضافه تیم برنامه ریزی، هوش مصنوعی و توسعه که آنها نیز حول وحوش 8 نفر می شوند. در سایر بخش های افکارعمومی، روابط عمومی، تبلیغات، مدیریت استراتژیک و غیره افراد متخصصی متشکل از چند هیات علمی دانشگاه، نخبگان حوزه تکنولوژی و کسب و کارهای نو هم به صورت همکار بیرون سازمانی همراه ما هستند.

با توجه به این توضیحات، شما تنها مارکت پلیس نیستید و بیفزا خیلی گسترده تر است.

بله بی شک. برای بازتر کردن ماموریت و رسالت و هدف ما باید اشاره کنم که بلیت هواپیما و اتوبوس، هتل و اقامتگاه ارزان، رستوران و فروشگاه و هر چیزی را که می گردد اضافه نمود، داریم. یعنی شما هر بیزینسی را که در ایران داریم و می گردد در قالب محصول، خدمات و محتوا و رویداد و… می توانید در بیفزا بیفزایید.

به نظر شما این گستردگی یک مزیت محسوب می گردد؟

من اتفاقا این را به فال نیک می گیرم و احساس می کنم کار ما می تواند عرصه را رقابتی تر کند و بر کیفیت بیفزاید و این یک مزیت است. مرجع بودن همواره مزیت هست، مثلا گوگل را ببینید که در پلتفرم کامل خودش نقشه، خبر، خرید، سرچ، بازی و … دارد. اینکه ما چقدر از نظر سخت افزاری و مسائل اقتصادی می توانیم این تنوع و گستردگی را ساپورت کنیم، برای آن برنامه هایی داریم در بخش سهام، سرمایه گذاری، حمایت دولت، بخش خصوصی و حتی شرکت های خارجی که ما همین الان وارد مذکره با آنها شده ایم و روی این مقوله تمرکز و انرژی فراوانی را خواهیم داشت.

بیفزا چه مزیت هایی دارد؟ چه چیزی در بیفزا وجود دارد که می تواند نظر کاربران را به سوی خود جلب کند؟

یک شهفرایند ایرانی را در نظر بگیرید: صبح که از خواب برمی خیزد، تا خاتمه شب به چه خدماتی احتیاج دارد؟ بسته به نوع کار، تحصیل و احتیاجهایی که دارد، از همان صبح، زندگی دیجیتالی خودش را آغاز می نماید، پیام رسان و شبکه اجتماعی اش را چک می نماید که چه پیغا هایی دارد و چه محتوایی در دنبال شده هایش به اشتراک گذاشته شده، به سایت و اپی که می خواهد از آن خرید کند یا خدماتی را بطلبد، سر می زند. کارهایی را که می خواهد انجام بدهد، آنالیز می نماید و… و به طور کلی با اپلیکیشن ها و ابزارهای متعددی روبه رو ست.

حال در نظر بگیرید خدمات مختلفی که یک کاربر ایرانی به آنها احتیاج دارد و رجوع می نماید، در یک فضا قرار بگیرند؛ یعنی شما یک حساب کاربری دارید که آن را شارژ می کنید و لیست های تان را در آن قرار می دهید یا جست وجو می کنید. این یک مزیت بیفزایی است، علاوه بر اینکه ما یک سری امکانات شخصی دیگر هم داریم، مثلا کتاب هایی که باید بخوانید یا غذاهایی که باید در یک رژیم غذایی سالم داشته باشید نیز می تواند در لیست شما قرار بگیرند.

ما اینها را لیست می کنیم، اگر دوست داشته باشید می توانید لیست تان را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید یا در حریم شخصی خودتان محافظت کنید؛ یعنی لیست های گوناگونی که یک حالت شخصی، یک حالت که می توانید برای دوستان تان به اشتراک بگذارید و یک حالت پابلیک.

بخش نظرسنجی بیفزا نیز یک مزیت دیگر به شمار می رود. هر کاربر یک سری علاقه مندی ها دارد که از دید خودش بهترین هستند، مردم هم همواره با خرید کردن و انتخاب مشکل دارند، زیرا هزینه می نمایند و متحمل یک مصرف می شوند و ممکن است زمان را هم از دست بدهند، بنابراین نظرسنجی می نمایند: این را از کجا خریدی؟ چطوری تهیه کردی؟ دکتر خوب سراغ داری؟ و … . شما نیز در بیفزا می گویید این لیست بهترین های من است، حالا اگر چند میلیون آدم بیایند و این کار را انجام دهند، ما یک لیست جمع و جور از هزاران چیز داریم که سایر کاربران به آن امتیاز می دهند.

در حقیقت 99درصد رسالت اصلی بیفزا همین موضوع لیست کردن بهترین ها در همه حوزه ها ست. مثلا شما می خواهید سفر کنید اما نمی دانید به کجا بروید، یک لیستی از بهترین جاهای ایران وجود دارد. مثلا کاربری که جزیره مینو را پیشنهاد می دهد، فرد دیگری نمی تواند آن را پیشنهاد دهد، بلکه یک فیلد به اسم جزیره مینو وجود دارد که می توان به آن رأی داد. به این معنا که در میان سه هزار شهر ایرانی یا هشت هزار روستای ایرانی، شما ده، بیست، سی و صد مورد اول را دارید که گزینه های شما در این شلوغی هستند؛ حالا این را تعمیم دهید به سایر کالاها و خدمات دیگر.

به عنوان مثال، ما لیستی از تمام مشاهیر، هنرمندان و ورزشکاران داریم که همه به آن رأی می دهند و تعیین می گردد چه کسی محبوب است؛ این آمار برای دولت، مؤسسات فرهنگی و مؤسسات تحقیقاتی و خود مردم خیلی مهم است، زیرا ما در ایران هیچ سامانه ای نداریم که نظرسنجی را به این شکل انجام دهد. البته موضوع کامنت ها هم هست، خود کامنت ها هم لایک می گیرند و داغ می شوند، یعنی بیشترین بازخورد و اظهارنظر لایک می گیرد و علاوه بر آن فرد، آبجکت یا سابجکت هم لایک می گیرند و اینجاست که شما با معیار انتخاب مردم آشنا می شوید، وقتی این اتفاق می افتد آن کاربر برای تبلیغات، خرید و رجوع کردن ارزش سرمایه گذاری پیدا می نماید و مدیران کلان تصمیم گیری می توانند در رابطه با فرهنگ، اقتصاد و اجتماع مطالعاتی داشته باشند و استراتژی راهبردی خود را براساس آن میزان موجود اندازه گیری شده بسنجند و پیش ببرند. مردم هم از افکار سایر آحاد مختلف کشور از استان و شهر و دیار گرفته تا جوامع هدف دیگر آشنا می شوند و در برنامه ریزی خرید و زندگی خود به کار می برند.

قبلا هم گفتم 99 درصد رسالت ما در بیفزا این است که تعیین کنیم چه چیزی در ایران ترند است و بالعکس. در این فضا اتفاق های بزرگی می افتد، چون وقتی از درگاه ما خرید می نمایند، خواه نا خواه بخشی از آن تراکنش برای بیفزا خواهد بود (همان سهمی که فروشنده و یا ارائه دهنده خدمات برای ما تعریف نموده نه ارزش اضافه نموده بر بهای تمام شده) و ما هم برای کسانی که در بیفزا کالا اضافه نموده یا خرید می نمایند یا کاری می نمایند تا یک محصول دیده گردد، مثل ادمین هایی که در کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی به صورت خودجوش فعالیت و فراوری محتوا می نمایند، درآمدهایی را در نظر گرفتیم؛ یعنی شما می توانید در خانه خود بنشینید و لیست درست کنید، در خصوص پیشنهادتان بنویسید، عکس بگیرید و یا لینک و منابع را بگذارید و جزئیات هر بخش را بیفزایید و کسب درآمد داشته باشید. مثلا شما می خواهید کالایی را بخرید که آن را در 50 سایت می فروشند، کدام سایت را انتخاب می کنید؟ یکی تازه تأسیس شده، یک نماد اعتماد الکترونیکی ندارد، یکی درگاه بانک ندارد و شماره کارت شخصی داده است، در اینجاست که ما روش هایی داریم که مردم خودشان انتخاب نمایند که کدام سایت مطمئن تر است. در واقع ما در اینجا تجربه کاربری را مطرح می کنیم در همه چیز.

مزیت دیگر رقابتی بیفزا نسبت به سایر اپلیکیشن ها این است که اولویت ما درآمد نیست، بلکه به دنبال این هستیم بستر را ایجاد کنیم، زیرا اگر بستر ایجاد گردد، درآمد هم ایجاد می گردد. اولویت ما همین خدمت رسانی به جامعه بزرگ مخاطبان فضای مجازی و تجارت الکترونیک است. این باعث می گردد نرخ کالاها و خدمات و اتفاق هایی که در بیفزا می افتند، به نفع مردم باشد؛ یعنی با نگاه و نیت سودجویانه وارد این عرصه نشده ایم.

بسیاری از امکانات ما در 80 درصد مواقع رایگان هستند. اصلا خود اینکه یک پلتفرم دیده گردد، منبع درآمد است، به این معنا که وقتی برندها و آن مراکزی که خدمات ارائه می دهند به شما روی می آورند، خود به خود درآمد تبلیغاتی و اعتبار برند هم برای شما به وجود می آید.

شبکه اجتماعی بیفزا نیز بخش جالب توجهی در این سیستم است. موضوعات خیلی جالبی هستند که مردم دوست دارند و به اشتراک می گذارند، برخلاف چیزهای زردی که در شبکه های اجتماعی دیگر هستند و ما آنها را حذف می کنیم. کاربران باید چیزهای مفیدی که در زندگی دارند و چیزهای سودمندی را که دیگران می توانند به آن بپردازند، به اشتراک بگذارند.

رقابت در شبکه اجتماعی بیفزا به این شکل است که کاربر محتوای سودمند فراوری کند تا دیگران به آن رأی بدهند، به آن بیفزایند و کامل ترش نمایند، مثلا ممکن است کتابی را معرفی نمایند، دیگران می آیند و در خصوص آن کتاب و کتاب هایی که مرتبط با آن هستند و نقدهایی که دارند، نظر می دهند. همان لینک دسترسی به کتاب، لینک فروش، لینک آنالیز، مطالعه و دانلود کتاب هم خواهد بود؛ یعنی شبکه اجتماعی ما کاملا سودمند است و ما دوست داریم این فضا، یک فضای کاربردی و سودبخش باشد.

مزیت دیگر بیفزا این است که اکستنشن کروم و فایرفاکس هم دارد؛ یعنی شما علاوه بر اینکه اپ و سایت را دارید، در هر کدام از مرورگرهای کروم و فایرفاکس نیز می توانید آن اکستنش را نصب کنید و مثل پینترست که شما اکستنشش را نصب می کنید و هر چیزی را می توانید پین کنید، هر چیز ارزشمندی را که دیدید، به بیفزایتان بیفزایید. مثلا شما در یک سایت خبرگزاری هستید، یک خبر جالب می بینید، دکمه پلاس ما را می زنید و می آیید در سایت بیفزا، یعنی دیگر لازم نیست چیزی را کپی کنید یا کار خاصی انجام بدهید.

علی شیردستیان (ایده پرداز و مشاور فراوری محتوا) که در اتاق فکر بیفزا با این گروه همکاری می نماید، درباره مزایای بیفزا نکته دیگری را می افزاید: یکی از مزیت هایی که در بخش شبکه های اجتماعی بیفزا وجود دارد، درآمدزایی کاربران است. به نظر من بلایی که شبکه های اجتماعی بر سر کاربرها آورده اند، این است که خیلی مصرف گرا شده اند که این امر باعث کشته شدن وقت می گردد، اما با فرایندی که در بیفزا ایجاد شده است، کاربران این امکان را دارند که بتوانند درآمدزایی نمایند.

این شبکه، رفتار افراد را تغییر می دهد و حتی می تواند اخلاق شان را هم از مصرف گرایی به فراوری محتوا تغییر دهد؛ یعنی حداقل فعال بودن یک کاربر در این شبکه، اگر اضافه نمودنی ایجاد نمی نماید، این است که یک چیزی را ارزش گذاری کند. اگر چیزی را افزایش بدهد که خیلی عالی است، اما در غیر این صورت اضافه نمودنی های دیگران را باید ارزش گذاری کند.

در بیفزا سرمایه جذب نموده اید؟

بله ما در مرحله اول، سرمایه گذار جذب کردیم؛ ولی با توجه به گستردگی کار و حجم عظیمی از احتیاجهای سخت افزاری، فضا، نیروی انسانی و پشتیبانی، یک سبد سرمایه گذاری تعریف کردیم که ارزش هر سهم چقدر باشد و سرمایه گذار تا چه حد می تواند ورود پیدا کند و آن سرمایه در کدام بخش و به چه میزانی خرج گردد. ما می خواهیم دیده شویم و سرمایه گذاران ما را بشناسند تا این محصول، با کیفیت، به بازار بیاید و اینطور نباشد که ما در یک پروسه طولانی به آن نتیجه باکیفیت برسیم و زمان را از دست بدهیم.

در واقع برای آغاز کار سرمایه اولیه را جذب نموده اید؟

ما برای رونمایی از پلتفرم، سرمایه اولیه را جذب کردیم؛ ولی همین که مخاطبان به سامانه، پلتفرم یا اپلیکیشن رجوع نمایند، به نیروی انسانی، فضا، تجهیزات، تبلیغات و سرور و دیتاسنترهای بیشتری احتیاج پیدا خواهیم کرد و در نتیجه باید بتوانیم سرمایه گذاری بیشتری را جذب کنیم. از سوی دیگر، مخاطب نیز روز به روز انتظارات بیشتری را از بیفزا خواهد داشت و این امر می طلبد که ما بخش های دیگر را به مرور، بیشتر نموده و آن چیزهایی را که از قبل طراحی نموده ایم، اضافه کنیم. اینطور نیست که ما یک بستری را طراحی نموده باشیم که حتما تمام امکانات و بخش هایش را آماده داشته باشد، بلکه ما می خواهیم با کاربر قدم به قدم در طول زمان رشدش، رشد کنیم.

نحوه درآمدزایی بیفزا به چه صورت است؟

قسمت اول درآمدزایی ما تبلیغات است، یعنی وقتی بستری را آماده کنیم که کالاها و خدمات در آن دیده گردد و یک فضای اجتماعی که دیگران در آن فعالیت داشته باشند، اولین موضوع، موضوع تبلیغات خواهد بود؛ زیرا برندهایی هستند که دوست دارند بیشتر دیده شوند. موضوع دوم محصولاتی هستند که با توجه به نظرسنجی ها تشخیص می دهیم مردم دوست دارند و ما آنها را با توجه به سرمایه گذاری بخش دومی که در بیفزا داریم، خودمان طراحی یا فراوری می کنیم، به این معنا که آن کالا توسط ما فراوری و تهیه شده و به فروش می رسد که سود اصلی این موضوع به مجموعه بر می گردد.

مورد سوم درآمدزایی ما نیز شراکت در فروش است، فرض کنیم محصولات مختلفی هستند که به وسیله ما به فروش می فرایند، قطعا بخشی از این درآمد فروش به ما برمی گردد. مورد چهارم آمارها و نظرسنجی هایی است که در بیفزا وجود دارد. بخشی از این آمارها پنهان است، مثلا شما به عنوان یک کاربر عادی می دانید که فلان آیتم چند درصد رأی آورده است، ولی نمی دانید چه تعداد از این کسانی که رأی داده اند، از کدام استان و شهر هستند، جنسیت شان چیست، چه سنی دارند، تحصیلات شان چیست و … . به این جمیع داده ها فقط ما دسترسی داریم؛ اگر مراکز، کمپانی ها و برندهایی بخواهند به این آمار دسترسی پیدا نمایند، ما طبق پایبندی به اخلاق و حفظ حریم شخصی کاربرها که در تمام دنیا بوده و چیز کاملا تعیینی است، آن داده ها را که به حریم شخصی کاربران آسیب نمی رسانند، در اختیار صاحبان کالاها و دولت قرار می دهیم که بتوانند جامعه آماری شان را کامل تر نمایند.

در خصوص اندازه بازار بیفزا بگویید.

اندازه بازار، کاملا بازار ایران است و توقع، پیش بینی و حس من، البته با واقع بینی نه خوش بینی، این است که این یک سامانه ملی ایران خواهد شد. همانطور که در چین پیام رسان و فروشگاه دارند، یا در روسیه شبکه هایی مثل VK یا OK وجود دارد، به طوری که شما اگر به روسیه توجه کنید، همه در وی کی یا اوکی حضور دارند. ما نیز به طور تخصصی در دیتای داخلی، همگام با قوانین و ساختار بومی کشور و اعتقاداتی که در خصوص مصرف وجود دارد یا هر چیزی که هست، کار می کنیم. با توجه به قطع اینترنت که در ماه جاری رخ داد و بسیاری از کسب و کارهای داخلی را با چالش و زیان و تعویق روبه رو کرد، عزم ما بیش از پیش جزم شده که سهم بزرگی از دیتای داخل کشور را پوشش بدهیم .

شما چه چشم اندازی برای بیفزا می بینید؟ بیفزایی که به زودی لانچ می گردد.

ان شاءالله در اولین قدم ما قصد داریم بیفزا را در سطح کشور و در آن چهار بخشی که اشاره کردم راه اندازی کنیم و در گام بعدی همین مجموعه بیفزا را با برندی که قبلا عرض کردم، در کشورهای دیگری که همجوار ما هستند و ما آنجا سابقه تحصیل، زندگی و کار داشته و ارتباطات خیلی عمیقی با مردم آن کشورها داریم، مانند ترکیه، عراق و افغانستان گسترش دهیم. ما در این کشورها پایگاه های اجتماعی خیلی خوبی داریم، هم تیم ما و هم بنده که در آنجا زندگی نموده ادم، ارتباطات خیلی خاص و نزدیکی با نخبگان و مراکز قدرت داریم. چشم انداز ما این است که بعد از ایران، در این کشورها با برندهای خاص خودشان و به وسیله بومی سازی و با سرمایه گذاران محلی این اتفاق را رقم بزنیم.

گام سوم، بعد از این اتفاق، قطعا همان پروژه اصلی ما خواهد بود که با سرمایه، تجربه، تیم و دستاوردی که داریم، آن را انجام خواهیم داد. البته همین الان هم به صورت موازی، همزمان با بیفزا، آن پروژه در حال اجرا بوده و بحث مطالعاتی، فنی و آنالیز ها در حال اجرا است. بالاخره هر محصولی یک ایده پشت خود دارد و به نوعی یک اختراع شکل می گیرد، بعد از ایده، یک فرمولاسیون وجود دارد که چطور پیاده گردد و قالب، شاکله و ساختار UX طراحی می گردد و بعدا در برنامه نویسی خلق شده و توسعه داده خواهد شد و در نهایت تجربه کاربری به ما می گوید که این ابزار چطور می تواند برای تغییر و بهتر شدن، انعطاف داشته باشد.

چشم انداز ما این است که ان شاءالله یک برند ایرانی، یک فکر ایرانی و یک راه حل ایرانی می تواند دنیای هم بگردد. کل هدف ما این است که با توجه به مرجع بودن ما و اینکه می خواهیم پیام مردم دیده و شنیده گردد، مردم بیایند و حرف شان را بزنند که می تواند جنبه سلیقه، جنبه رأی، جنبه اعتقادی و هر چیز دیگر داشته باشد. اگر هم حرفی برخلاف مصالح جمع باشد، خود مردم آن را بایکوت، نفی و رد می نمایند.

بایدها و نبایدها در قسمت بیفزا و نیفزا بر چه اساسی شکل می گیرند؟

زمانی که من آن ایده اصلی را مطرح کردم، مشاوران فنی بنده اظهار کردند که اجرای آن از نظر فنی و زیرساختی در ایران غیرممکن است و ما می توانیم تنها 15درصد از این پروژه را انجام بدهیم که مثل یک پروتوتایپ واقعی انجام گردد و بعد بتوانیم سرمایه گذار خارجی جذب کنیم. من از این حرف بسیار درست و کارشناسانه استقبال کردم و به فکر راه اندازی یک پروژه کوچک تر از این پروژه کلان افتادم.

قبل از آنکه ایده بیفزا از آن کتاب الکترونیک که شعارش به خودت بیفزا بود، خلق گردد، درباره یک برند با دوستانم صحبت کردم به نام درست. اینکه یک برند بسازیم به نام درست، راه درست، کار درست، جای درست و برای آن شعار درست کردیم، مثلا گفتم جای درست اینجاست، مثل کافه، رستوران و هر جایی که محل درستی برای اسکان باشد، یا مثلا کار درست آن فرصت های شغلی است که شما دنبال آن هستید و خیلی چیزهای دیگر که درست باشند.

بعد هم این ایده شکل گرفت که یک کافه راه اندازی کنیم، برخلاف تمام کافه هایی که در ایران و در کشورهای دیگر وجود دارند و به مردم سرویس می دهند، ما در این کافه با مخاطب کار داریم، به این معنا که در آن اتفاقات درست شکل بگیرد، آدم ها با هم گفت وگو نمایند و یک پنل گفت وگو داشته باشیم، یک لیستی از بهترین ها و چیزهای درست وجود داشته باشد که دیگران درباره آن صحبت نمایند. بعد از شکل گیری این ایده ها در ذهن من، احساس کردم که ما در دین اسلام هم این موضوع درست و نادرست و بیفزا و نیفزا را داریم، به وسیله حرام و حلال که خودش به چند دسته تقسیم می گردد: واجبات، مستحبات و مکروهات.

مثلا اسلام می گوید اگر این کار را انجام بدهی خوب است، می توانی انجام بدهی یا انجام ندهی؛ یا اینکه اگر این کار را انجام ندهی خوب است، می توانی انجام بدهی ولی اگر انجام ندهی بهتر است؛ یا اینکه می گوید حرام است و اصلا به هیچ عنوان نباید انجام بدهی؛ در جایی هم می گوید حلال است، باید انجام بدهی و جزو واجبات است. ما هم در بیفزا دقیقا همین کار را کردیم، می گوییم این صددرصد فوق العاده و بهترین است.

در واقع مزیت اصلی بیفزا این است که ما صرفا آدم های تجاری و بیزینسی نیستیم، ما آدم هایی هستیم که به اخلاق و اتفاقات روحی و عاطفی مردم هم توجه می کنیم. خیلی از ارزش های ما هستند که چه از بعد مذهبی و دینی و چه از بعد فرهنگی در بین خانواده های ایرانی گم شد ه اند و ما می خواهیم در بیفزا آنها را احیا کنیم، به این صورت که این ارزش ها را به یک شکل دیگر پیشنهاد بدهیم. این اتفاق، اتفاق بزرگی خواهد بود، چراکه در حال حاضر مردم برای تربیت فرزندان شان دنبال مراکز آموزشی، کتاب، اپلیکیشن و بازی هستند، چه اشکالی دارد یک لیستی داشته باشند از تمام کارهایی که در زندگی شان باید انجام بدهند یا ندهند. برخلاف آن چیزی که ممکن است درباره بیفزا تصور گردد، ما فروشگاه و شبکه اجتماعی نیستیم، بلکه ما یک لیست هستیم از تمام آنچه در ایران وجود دارد، چه مثبت و چه منفی و با هر کیفیتی، و این مردم هستند که تعریف می نمایند چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب نیست.

یک نمونه خیلی ساده در خصوص بیفزا می گویم، مثلا شما امروز نمی دانید باید چه کار کنید، سری به بیفزا می زنید و می بینید تمام مردم ایران آمدند و یک سری چیزهای خوب و مثبت را اضافه نمودند، در بخش ایوند، تمام ایوندهایی را که در ایران هست می بینید، تمام کتاب های جدید، اخبار و … . یا مثلا اگر شما به دنبال این باشید که بفهمید در ایران چه خبری مهم است، نمی دانید، زیرا هر خبرگزاری به سبک خودش خبرها را پوشش می دهد، ما چه کار می کنیم؟ تمام خبرگزاری ها را در بیفزا قرار می دهیم، به اضافه خبرگزاری مردم.

این بخش توسط تیم بیفزا انجام می گردد یا توسط کاربران؟

ما پیش بینی می کنیم تا یک سال خودمان فراوری محتوا داشته باشیم و فرایند کار تیم فراوری محتوای بیفزا در روزهای اول به صورت آموزش خواهد بود، تا اینکه مردم یاد بگیرند و آموزش ببینند، اما بعدا خود خبرگزاری ها می آیند و صفحه رسمی شان را در آن ایجاد می نمایند.

ضمن اینکه ما این فرایند را به وسیله هوش مصنوعی تسهیل می کنیم، آن چیزی که مثلا فلان خبرگزاری در پیج اش می گذارد، در پیج اصلی ما می آید و مردم می بینند، یعنی قرار نیست حتما به کانال خبرگزاری بفرایند، شما در تلگرام باید حتما عوض یک کانال باشید که فلان خبر را ببینید، ولی در بیفزا اینطور نیست و می توانید خبرها را در صفحه اصلی ببینید و مردم خودشان ترند می نمایند. چیز خیلی جالب دیگری هم که در بخش لیست کردن خبر وجود دارد، این است که بهترین و دست اول ترین خبرهای ایران و دنیا در بیفزا قرار داده می گردد و دیگر لازم نیست به چندین سایت خبری مراجعه کنید. خبرهای سلامت، ورزش، علم، فناوری و… در یک جا جمع می گردد. هر محتوا در کتگوری خاص خودش است.

آیا فیلتری هم در نظرسنجی ها دارید؟

اول اینکه ما به وسیله هوش مصنوعی این کار را انجام می دهیم و دوم اینکه ما مرام نامه و سیاست نامه ای داریم مبتنی بر قوانین کشور، به اضافه آن چیزی که اخلاق و عرف رایج مردم ماست. قوانین، به اضافه اخلاق و به اضافه عرف که همان احترام به نژادها و اقوام و مذاهب در ایران است. موضوع سوم نیز این است که ما بستر رسمی مردم و دولت را که حرف مستقیم مردم به دولت است و بالعکس، قرار می دهیم و آنجا یک ورژن پیام به دولت داریم.

پس ما یک پلتفرم مردمی داریم که به انتخاب مردم و برای مردم بوده و مثل یک خانواده است. هیچ وقت از قلم نیاندازید که ما بستری را فراهم می کنیم برای اینکه مردم لیستی داشته باشند از بهترین های شخصی شان که دوست دارند آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند یا برای خودشان باشد یا اینکه پابلیک نمایند و همه ببینند. زمانی هم که پابلیک می نمایند، در صفحه اصلی ترندها دیده شده و دیگران می توانند رأی و نظر بدهند، خرید نمایند و هر فعالیت دیگری را که متناسب با محصول یا خدمت یا محتوا باشد، انجام بدهند.

پیش بینی من این است که عصر پیش رو، عصر اضافه نمودنی های سودمند، خالص و با کیفیت است و بیفزا یک امکان ساده و سریع برای این اتفاق خواهد بود و پیشتاز میدانی است که ارزش لایتناهی مادی و معنوی خواهد داشت. آخرین پیام من به سرمایه گذاران و حامیان کسب و کارهای درست این است؛ به بیفزا بیفزایید…

منبع: مجله شنبه

به "در بیفزا، بیفزا" امتیاز دهید

1 کاربر به "در بیفزا، بیفزا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بیفزا، بیفزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید