زنگنه مطرح نمود؛ تهدیدهای ورود آمریکا به بازار گاز جهان

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، خبرنگاران: وزیر نفت با بیان این که آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد،گفت: آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت دنیا را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

زنگنه مطرح نمود؛ تهدیدهای ورود آمریکا به بازار گاز جهان

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین به نقل از خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه با اشاره به نشست وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک گازی در روسیه گفت: در این نشست وزاری انرژی ریاست دبیرکلِ روسی اوپک گازی را برای 2 سال آینده تمدید نموده و گزارش هایی در رابطه با وضعیت بازار و قیمت ها ارائه کردند.

وزیر نفت با بیان این که آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد،گفت: ورود آمریکا به این بازار در حال تبدیل شدن به پارامتر بسیار معین نماینده و تاثیرگذار در تغییر جغرافیای انرژی دنیا است، درواقع آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت دنیا را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

شکایت روس ها از نقش مخرب آمریکا در حوزه گازی

زنگنه با بیان اینکه روس ها در نشست اوپک گازی از نقش مخرب آمریکا در حوزه گازی شاکی بودند، اظهار کرد: آمریکا بازار گاز و LNG روسیه را با خط لوله برای صادرات به اروپا دچار مشکل نموده است.

وی مسئله انرژی را معین نماینده و مهم بیان کرد و گفت: اکنون قیمت گاز پایین است و به نظر می رسد؛ بازار گاز در آینده بازار پرچالشی خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه در نشست GECF به جای اتخاذ تصمیمی خاص، بیشتر اطلاعات و تجربیات وزرای انرژی کشورها مبادله می گردد، افزود: ایران به عنوان سومین فراورینماینده نفت دنیا صندلی مهمی در اوپک گازی دارد.

وزیر نفت یادآور شد: ایده اولیه تشکیل GECF را ایران در سال 1380 بیان کرد و نخستین اجلاس بر مبنای تاسیس آن نیز در ایران برگزار گردید ضمن اینکه ایران، روسیه و قطر اصلی ترین نقش را در اوپک گازی بازی می نمایند چرا که بیشترین نقش را در فراوری گاز دارند.

GECF چیست؟

مجمع کشورهای صادرنماینده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می گردد، سازمان تازه بنیانی است که به منظور هماهنگی در فراوری، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح دنیا در سال 2008 تأسیس شد. کشورهای عضو مجمع صادرنمایندگان گاز، 42 درصد از فراوری گاز دنیا، 70 درصد از ذخایر گازی دنیا، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده(ال ان جی) را در اختیار دارند.

گاز طبیعی مایع یا ال ان جی به گازی گفته می گردد که موقتاً برای ذخیره سازی یا ترابری در حجم بسیار به حالت مایع تبدیل شده است، بیشتر شامل متان (بیش از 90 درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و بعضی از آلکان های سنگین دیگر است، فرایند پالایش ال ان جی می تواند به نحوی طراحی گردد، که محصول نهایی فراوری شده شامل 100 درصد متان باشد. LNG گاز مایع، بی بو، بی رنگ، غیرسمی و غیرخورنده است، خطراتی که این گاز می تواند در پی داشته باشد شامل شعله ورشدن، انجماد و خفگی می گردد.

بیست و یکمین نشست وزیران کشورهای صادرنماینده گاز معروف به اوپک گازی با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در هتل متروپل مسکو برگزار گردید

منبع: اقتصادنیوز

به "زنگنه مطرح نمود؛ تهدیدهای ورود آمریکا به بازار گاز جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه مطرح نمود؛ تهدیدهای ورود آمریکا به بازار گاز جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید