خبرنگاران تداوم آلودگی هوا مشکل مضاعف مردم اصفهان

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، اصفهان- خبرنگاران- آلودگی هوای اصفهان در آخرین روزهای اسفند همچنان ادامه داد و مسائل مردم را با توجه به شیوع ویروس کرونا دو چندان نموده است.

خبرنگاران تداوم آلودگی هوا مشکل مضاعف مردم اصفهان

شرایط کیفی اصفهان همچنان در این واپسین روزهای سال 98 ناسالم برای گروه های حساس است و این موضوع در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم کمتر از وسایل نقلیه خود بهره می برند.

استان اصفهان یکی از مناطق صنعتی کشور است که به گفته کارشناسان حدود 10 هزار واحد صنعتی در هشت درصد آن مستقر شده و 70 شهرک صنعتی با مساحت 12 هکتار و 605 معدن فعال در این منطقه وجود دارد که حال محیط زیست و هوای این شهر را ناخوش نموده است.

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در جلسه شورای اداری استان که حدود 2 ماه پیش برگزار گردید گفت که اصفهان دارای رتبه اول آلودگی هوا بین هشت کلان شهر کشور است و در این راستا باید تدبیری اندیشده گردد.

وی همچنین در آن جلسه توضیح داد که آبان امسال رییس جمهوری سیاستی کلی برای محیط زیست مشخص کرد که باید تا انتها دولت عملی گردد؛ مهار ریزگردها، کنترل آلودگی هوا، حق آبه تالاب ها و مدیریت پسماند که استان اصفهان در این موارد با مشکلاتی روبروست.

برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دی سال 92 تصویب و از ابتدای سال 93 در اصفهان اجرایی شد، ولی پس از مدتی با جابه جایی و تغییران مدیران هم در رده استاندار و مدیران کل این برنامه در سراشیبی نهاده شد و نتیجه خاصی نداد.

در این برنامه 38 اقدام اساسی در هشت محور دیده و برای هشت شهرستان و 40 نقطه شهری در استان برنامه ریزی شد و بیش از 30 دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند که تا به امروز نتیجه خاصی نداده است.

بنابرگزارش مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ،کلانشهر اصفهان اول اسفند امسال تا به امروز را با 11 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس را سپری کرد و فقط یک روز هوای پاک داشت.

بابک صادقیان رییس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز چهارشنبه در این باره به وبلاگ ممتاز آنلاین گفت: کلانشهر اصفهان در یک منطقه با اراضی کم ارتفاع و پست واقع شده است و این موضوع باعث می گردد وزش باد به صورت افقی در نیمه دوم سال کمتر گردد و پایداری هوا ایجاد گردد.

وی اظهارداشت: با این حال میانگین شاخص کیفی هوای شهر اصفهان امروز در ایستگاه های مراقبت دائم، طبق اعلام نرم افزار مرکز پایش این اداره کل تا ساعت 12و 30 دقیقه ظهر امروز با میانگین 176 (AQI) در شرایط ناسالم برای عموم ثبت شد.

شرایط هوای شهر اصفهان امروز در میدان احمد آباد 170 (AQI) ، خیابان استانداری184 ،بزرگراه خرازی 170 و خیابان دانشگاه181 در همه شرایط ناسالم برای عموم ثبت شده است.

وی توضیح داد: کلانشهر اصفهان فاقد توانایی خودپالایی است که باعث می گردد شرایط کیفی هوا با شرایط آب و هوای ارتباط مستقیمی داشته باشد.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منواکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از 10 میکرومتر و ذرات کوچکتر از 2.5 میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد می نماید و شرایط آلودگی هوا را نمایش می دهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.

همچنین بر پایه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان نقشه های هواشناسی بیانگر جوی به نسبت پایدار بر روی استان است اما از امروز با نفوذ سامانه ناپایدار از مناطق غربی شاهد بارش خواهیم بود و روز چهارشنبه تا اوایل روز پنجشنبه به تدریج در سایر نقاط استان نیز بارش باران، گاهی احتمال رگبار و رعد و برق پیش بینی می گردد.

دمای هوا در24 ساعت آینده 1 تا 2 درجه افزایش خواهد داشت.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تداوم آلودگی هوا مشکل مضاعف مردم اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تداوم آلودگی هوا مشکل مضاعف مردم اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید