تسهیل ترافیک و جابه جایی بار ماموریت اصلی کریدور تراسیکا است

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا گفت: تسهیل ترافیک و جابه جایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.

تسهیل ترافیک و جابه جایی بار ماموریت اصلی کریدور تراسیکا است

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین از بندرعباس وبه نقل از روابط عمومی ادراه کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، میرچا چوبراگا با حضور در بندرشهید رجایی از امکانات و قابلیتهای این منطقه ویژه مالی، اسکلههای 40 گانه آن و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران بازدید کرد.

اراضی پشتیبانی، پروژههای سرمایهگذاری که هفته گذشته با حضور وزیر راه بهرهبرداری شد، ترمینالهای 1 و 2 کانتینری، ترمینالهای جنرال کارگو (کالاهای متفرقه و عمومی)، و بندر نفتی خلیج فارس از جمله بخشهایی بود که مورد بازدید دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا نهاده شد.

این مقام بین المللی در نشستی مشترک با مدیران ارشد بندر شهید رجایی به بحث و گفتگو پرداخت و از نزدیک با ظرفیتهای موجود در این بندر به منظور یافتن نقاط همکاری آشنا شد.

میرچا چوبراگا در این نشست گفت: تسهیل ترافیک و جابه جایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.

وی که ریاست گروهی متشکل از 13 کشور عضو این کریدور را بر عهده دارد، اضافه نمود: اقدامات مناسبی برای پیشرفت و افزایش عملکرد بندر شهید رجایی در کریدور تراسیکا اجرا شده است.

دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا گفت: با آنالیز و بازدید میدانی از ظرفیت ها و بخش های این بندر و با آگاهی بیشتر نسبت به توانمندی ها، امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر می گردد.

ابراهیم ایدنی نیز در این نشست از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یادکرد و اضافه نمود: این بندر 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می نماید.

وی توضیح داد: خوشبختانه با کوشش های دولت یازدهم و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر جهان برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد مالی در کشور دارد.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: بندر شهید رجایی در ماه های اخیر همیشه شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور آنالیز شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.

محمد علی اصل سعیدی پور معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گزارشی مبسوط از ظرفیت ها و توانمندی های بندر شهید رجایی و همچنین آخر دستاوردهای عملیاتی این بندر را به دبیرکل تراسیکا ارایه کرد.

در حال حاضر چهار کریدور مهم بین المللی از قزاقستان می گذرند که چین را به اروپا وصل می نمایند که یکی از این کریدورها کریدور تراسیکا است؛ کریدوری بین المللی که آسیا را به اروپا متصل می نماید و به عنوان راه ابریشم جدید شناخته می گردد .

هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط مالی، تجارت و ارتباطات حمل ونقل در طول این کریدور است، این کریدور از اهمیت بین المللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است.

اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال 1388 جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد.

ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی ویژه در منطقه در زمینه تجارت بین آسیا و اروپا نقش ویژه ای ایفا می نماید، بنابراین عبور کریدورهای جاده ابریشم، شمال-جنوب، شرق-غرب، شبکه بزرگراه های آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سه گانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که با عضویت رسمی ایران در کریدور تراسیکا، راستاهای این کریدور توسعه یافته و علاوه بر راستا دریای سیاه، راستا زمینی بلغارستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که از مالی ترین راستاهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار می رود، به راستاهای یاد شده اضافه می گردد که قطعا منافع مالی، تجاری و سیاسی عمده ای را متوجه کشورهای منطقه می نماید.

ایران تنها راستا جاده ای برای کریدور مزبور به شمار می آید، بنابراین از اهمیت ویژه ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.

منبع: تسنیم

به "تسهیل ترافیک و جابه جایی بار ماموریت اصلی کریدور تراسیکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیل ترافیک و جابه جایی بار ماموریت اصلی کریدور تراسیکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید