اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی حاصل رانت بازی ذی نفعان است

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، فعال دانشجویی استان خوزستان گفت: متاسفانه همیشه کسانی قوانینی چون سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی را تصویب می نمایند که خودشان از ذی نفعان این قوانین و مصوبات هستند.

اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی حاصل رانت بازی ذی نفعان است

مهدی طرفی، فعال دانشجویی استان خوزستان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه وبلاگ ممتاز آنلاین، در مورد اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها گفت: اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها نشان دهنده عدم رعایت عدالت آموزشی در سطوح مختلف است.

طرفی افزود: رعایت نکردن عدالت آموزشی با اجرای این قانون، مشابه رانت بازی هایی است که بعضی از مسئولان به واسطه آن مالک شرکت های خصوصی می شوند و مدارس خصوصی راه اندازی می نمایند!

این فعال دانشجویی استان خوزستان اعلام کرد: بسیاری از دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی و مهم کشور مشغول تحصیل هستند، دوران دانش آموزی خود را در مناطق محروم و با کمترین امکانات گذرانده اند و برای تکیه دادن به جایگاه دانشگاه زحمات زیادی متحمل شده اند؛ با این اوصاف، ورود خالی از مشقت فرزندان اعضای هیات علمی به دانشگاه ها (به واسطه موقعیت اجتماعی پدر یا مادرشان) که از لحاظ آموزشی و از نظر اقتصادی در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارند، نهایت بی عدالتی است و به وضوح، رویکرد منفعت طلبی مسئولانی که وضع نماینده این قانون بوده اند را به تصویر می کشد؛ چرا که این فرزند هیات علمی دقیقا وارد دانشگاهی می گردد که سایر دانشجویانش با زحمت مجوز ورود را به دست آورده اند.

همیشه کسانی قوانین را تصویب می نمایند که خودشان از ذی نفعان آن هستند

وی ادامه داد: اگر خواستار برقراری و رعایت عدالت آموزشی هستیم، قطعا نباید سهمیه ای به فرزندان اعضای هیئت علمی اختصاص پیدا کند و ادامه این روند موجب فراهم سازی بستری می گردد تا قانون گذاران آینده هم این دور باطل را ادامه دهند و به عدالت آموزشی توجه ننمایند.

طرفی اظهار داشت: مسئله دیگری که در این زمینه وجود دارد مربوط به نوع نگاه مسئولان به قوانینی است که وضع می نمایند. در صورتی که به جزئیات این قوانین توجه و روی آن تمرکز گردد، به وضوح می توان متوجه منفعت طلبی تصویب نمایندگان این قانون ها شد.

وی یادآور شد: متاسفانه همیشه کسانی قوانین را تصویب می نمایند که خودشان از ذی نفعان این قوانین و مصوبات هستند و این روال همچنان ادامه دارد و تا کنون کسی مانع آن نشده است. علت اصلی اینکه چنین بستری برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها فراهم شده، معین نیست و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. هر طور که به این مسئله نگاه گردد، عملا اجرای این تصمیم الزامی نیست و در چارچوب عدالت آموزشی نمی گنجد.

اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی به مثابه حقوق های نجومی است

این فعال دانشجویی استان خوزستان ابراز کرد: اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها باعث شده نوع نگاه دانشجویان به این افراد تغییر کند، چرا که ممکن است به این واسطه دانشجویی وارد محیط دانشگاه ها گردد که سطح علمی، فکری و هوشی او بسیار پایین تر از حد مطلوب آن دانشگاه و رشته تحصیلی وی باشد و در دانشگاهی پذیرفته شده که لایقش نبوده و رانت اجرا شده در حوزه آموزش را به تصویر بکشد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به موضوع اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی بیش از پیش دامن زده شده است، اعلام کرد: البته منفعت طببی مسئولان کشورمان محدود به همین نیست و امروزه در بسیاری از حوزه ها از قبیل واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی و روند ثبت شرکت ها و راه اندازی مدارس خصوصی نیز این مسئله پدیدار شده و این موضوع حاصل نفوذ افراد منفعت طلب به جریانات سیاسی است.

طرفی اذعان کرد: برای برقراری عدالت آموزشی توصیه می کنیم تیم تحقیقی مستقل از وزارت علوم به این مسئله ورود کند و اصلاحی ساختاری در این زمینه انجام دهد، چرا که اختصاص سهمیه به فرزندان هیات علمی ها به دغدغه امروز جوانان تبدیل شده و عملا این مسئله را به مثابه حقوق های نجومی تلقی می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی حاصل رانت بازی ذی نفعان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی حاصل رانت بازی ذی نفعان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید