آشنایی با علل و روش های درمان لک و پیس پوست

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، لک و پیس پوست یا برص، در اثر مرگ سلولهای رنگدانه پوست ایجاد میشود. پیسی بیشتر مواقع ناشی از بیماری های خود ایمنی بدن بوده، درمان قطعی ندارد.

آشنایی با علل و روش های درمان لک و پیس پوست

بیماری لک و پیس پوست که به آن بیمای برص نیز گفته میگردد، لکههای سفید رنگی است که روی پوست بدن پیدا میگردد. اینلکه ها بیشتر در روی پوست صورت، گردن، گاهی دستها و اگر جلوگیری و درمان نگردد تمامبدن را فرا میگیرد. در ابتدای این بیماری خالهای سفید رنگی بر روی پوست صورت آشکارمیگردد که کم کم مانند ابرهای تکه تکه و به صورت جدا جدا از هم تشکیل میشوند وچنانچه جلوگیری نگردد، به هم پیوسته و به صورت لکه های بزرگتری در آمده که صورت،گردن و در موارد شدیدتر بیماری، حتی تمام سطح بدن را نیز در بر میگیرد. شدت بیماریبرص یا لک و پیس پوست در افراد مختلف متفاوت بوده گاهی بسیار مختصر بوده و به صورتلکههای کوچکی در نواحی مختلف صورتاست، اما به طور کلی این بیماری میتواند در هر قسمتی از بدن که دارای رنگدانه استتاثیر گزارده و باعث از بین رفتن رنگ آن ناحیه گردد. به عنوان مثال در بعضی افرادمشاهده شده که تکه ای از موها سفید میگردد، بعضی داخل دهانشان تغییر رنگ داده و بهسفیدی میزند و در موراد ناخوشایند این بیماری، تغییر و ناپدید شدن رنگدانه حتی درچشمها نیز مشاهده میگردد.

علت بیماری لک و پیس پوست

متخصصان پزشکی، علت این بیماری را بین رفتن رنگدانه ها و مرگ سلولهایی به نامملانوسیت میدانند. همچنین در این اختلال، نوعی خود ایمنی در بدن ایجاد میگردد، کهسیستم ایمنی بدن سلولهای مسئول رنگدانه سازی را بیگانه فرض کرده و با آنها مبارزهمی کند. همچنین بر اساس یافته های پژوهش های صورت گرفته، ابتلا بهپیسی یک طرفه یا منطقه ای دلیل دیگری دارد که به نظر می رسد در اختلال سیستم عصبیبدن ریشه داشته باشد . در صورت ابتلای افراد به این بیماری، نمیتوان پیشبینی نمود که مقدار تغییر رنگ پوست، تا چه حد در بدن توسعه می یابد. همچنین تغییررنگ ایجاد شده ممکن است تا سالیان سال و در بسیاری افراد تا سرانجام عمر باقی بماند.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به پیسی هستند؟

لک و پیس پوست یا بیماری برص به یک نسبت در بین مردان و زنان شایع بوده، و همهنژادها ممکن است به آن مبتلا گردند. سالانهبسیاری از افراد در نقاط مختلف دنیا دچار این بیماری شده و در بیشتر اینافراد، نشانههای بیماری قبل ازسن 21 سالگی ظاهر میگردد. در صورتیکه افراد دارای یکی از شرایط زیر باشند، احتمالبروز این بیماری در آنها بیشتر خواهد بود:

  • اختلالات ژنتیکی (بروز این بیماری در افرادی که یکی از بستگان نزدیک آنهامبتلا است، احتمال بیشتری دارد)
  • ابتلا به انواع بیماریهای خود ایمنی

درمان لک و پیس پوست

در پزشکی نوین روشهایدرمانی مختلفی برای بیماری به کار گرفته شده است از جمله: درمانهای داروئی موضعی وخوراکی، نور درمانی، لیزر درمانی، پیوند پوست که در بعضی موارد موثر و مفید هستند . ولی در بسیاری موراد نیز درمانقطعی، کامل و دائمی برای بیماری وجود نخواهد داشت. طب سنتی نیز برای درمان بیماریبرص توصیه هایی دارد، بر اساس نظر درمانگران طب سنتی، اگر سوزن بر روی لکه های سفیدپوست زده گردد و از آن خون خارج گردد این بیماری قابل درمان بوده و اگر سوزن بزنندو خونی خارج نگردد، بیماری قابل معالجه نیست . این به معنای آن است که این عضو بدنمرده است. بعضی گیاهان دارویی مفید برای درمان این بیماری عبارتند از:

  • مقداری جوش شیرین را با آب گل خطمی مخلوط کرده و روزی سه مرتبه در محل پیسی مالیده گردد.
  • برگهای گل کلم را بکوبید و با مقداری سرکه مخلوط کرده و هر شب به عنوان ضماداز آن استفاده نمایید.
  • از دیگر راههای درمان لک و پیس پوست، استفاده از آهک و واجبی (نوعی داروینظافت است که در قدیم از آن استفاده میشده است) را باهم مخلوط کرده و روی قسمتهایدچار پیسی بمالید و کمی صبر کنید. بعد از مدتی، کاملا شسته و مقداری آب ترب خام رابا مقداری سکنجبین مخلوط کنید و بخورید.
  • استفاده از سیاه دانه نیز مفید است. به این منظور هر شب ضماد سیاه دانه را برموضع مورد نظر مالیده و روزی چند مرتبه نیز دانه های سیاه دانه را بو کنید.

در سرانجام توصیه میگردد، در صورت اولین نشانه های لک و پیس بر پوست خود آن راجدی گرفته و سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. هر جند مبتلایان این بیماریاز لحاظ جسمی با هیچ مسئله ای روبرو نیستند اما از لحاظ روحی بیماران مورد تاثیر قرارگرفته، کاهش اعتماد به نفس و افسردگی در مبتلایان مشاهد ه میگردد. بنابراین بررسیبه موقع و انجام درمانهای لازم به فردبیمار یاری شایانی خواهد کرد.

گردآوری: مجلهاینترنتی وبلاگ ممتاز آنلاین

منبع: setare.com

به "آشنایی با علل و روش های درمان لک و پیس پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با علل و روش های درمان لک و پیس پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید