راهی برای اتوبوس ها نیست!

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، مژگان مهرابی ـ خبرنگار: منطقه 14، محدوده پر رفت و آمدی است. در واقع موقعیت جغرافیایی آن باعث شده پل ارتباطی شرق به غرب پایتخت به شمار آید و دلیل مهم شلوغی اش گردد.

راهی برای اتوبوس ها نیست!

اما دلیل دیگری که روزانه جمعیت زیادی را از راه های دور و نزدیک روانه این منطقه می نماید، واقع شدن مکان هایی مثل دادگاه خانواده، دادسرا، اداره ثبت احوال، اداره پست، دانشگاه آزاد فنی مهندسی، بازار گل و... . در آن است. با توجه به موارد ذکر شده نخستین موضوعی که انتظار می رود، مجهز بودن سیستم حمل ونقل عمومی است تا شهروندان بتوانند به راحتی در منطقه رفت وآمد نمایند. اما پیغام های اعتراض آمیز شهروندان به وبلاگ ممتاز آنلاین محله مبنی بر مطلوب نبودن وضعیت حمل ونقل عمومی در منطقه به ویژه در محله هایی که معابر باریک و بافت فرسوده دارند، خلاف آن را نشان می دهد. اغلب گله مند هستند ناوگان اتوبوسرانی آن طور که احتیاج شهروندان است خدمت رسانی نمی نماید و اهالی ناگزیر به استفاده از تاکسی یا خودرو شخصی هستند. همین موضوع ترافیک شدیدی را در محله ها ایجاد نموده است. برای شنیدن صحبت های شهروندان یک روز سفر با وسایل حمل ونقل عمومی در منطقه را تجربه می کنیم.

محله گردی در منطقه 14 با دیگر مناطقی که در شرق تهران واقع شده است کمی فرق می نماید. دلیل عمده اش هم فرسوده بودن بخش قابل توجهی از وسعت منطقه است. به جز شریان های اصلی، اغلب خیابان ها باریک و کم عرضند به گونه ای که در برخی شان تردد یک خودرو هم به سختی صورت می گیرد. مصداق این معابر بیشتر در محله های شیوا، دلگشا، صاحب الزمان(عج)، دولاب، شکوفه، سرآسیاب و جوادیه دیده می گردد. متأسفانه منطقه 14 با جمعیت بالای مسافری که در آن تردد می نماید فقط 11 خط اتوبوس دارد. 6 خط داخل منطقه را سرویسدهی می نمایند و 5 خط هم عبوری از محله های ما می گذرند. حامد کاشانی یکی از اهالی محله شیوا می گوید: محله شیوا در بافت فرسوده واقع شده است و معابر باریکش اجازه تردد به ناوگان اتوبوسرانی نمی دهد. از این رو شهروندان ناگزیرند برای رفت وآمد از تاکسی و مسافرکش های شخصی یاری بگیرند. با توجه به درآمدزایی اهالی این محله هزینه رفت وآمد زیاد است و در توان اقتصادی آنها نیست. از این رو گاهاً مجبور می شوند راستا طولانی را پیاده روی نمایند.

  • استفاده از خودروهای شخصی دلیل مهم ترافیک منطقه

    در قسمت شرقی منطقه، یعنی محله های پرستار، تاکسیرانی، شهدای گمنام و ابوذر، معابر از وضعیت بهتری برخوردارند. با اینکه عریضند اما از داشتن خطوط اتوبوسرانی بی بهره اند. هاشم خوش طینت ساکن خیابان شهید درودیان می گوید: یکی از مسائل رفت وآمد اهالی عبور بزرگراه امام علی(ع) از منطقه است که برخی از محله ها را به 2 بخش تقسیم نموده و همین امر تردد شهروندان را با دردسر روبرو نموده است. مثل خیابان شهید درودیان که از معابر مهم منطقه است. بسیاری از ایستگاه های اتوبوس برداشته شده اند بدون اینکه در جای دیگری جانمایی شوند. خطوط مترو هم در شمال منطقه واقع شده است و دسترسی به آنها برای ساکنان محله های چهارصددستگاه و صددستگاه و خیابان پیروزی امکان پذیر است. اهالی منطقه 14 به دلیل سختی رفت وآمد با وسایل حمل ونقل عمومی ترجیح می دهند از خودروهای شخصی استفاده نمایند و همین بار ترافیکی در محله ها را زیاد می نماید.

  • اتوبوس امن ترین وسیله رفت وآمد بانوان

    به گفته حسین حاجی قربانی معتمد محله سرآسیاب و مسئولان حوزه شهری، استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی را به شهروندان توصیه می نمایند تا شهرمان از آلودگی هوا و ترافیک رهایی یابد اما این امر زمانی محقق می گردد که امکانات خوبی برای رفت وآمد شهروندان مهیا گردد. او دلخور از منحل شدن خط اتوبوس میدان کلانتری ـ میدان هفتم تیر می گوید: اتوبوس های خط میدان کلانتری ـ میدان هفتم تیر به دلیل ترافیک خیابان کرمان و میدان کلانتری منحل شد؛ در صورتی که ضرورت اهالی محله بود. بیمارستان مردم انتهای خیابان کرمان واقع شده است و بسیاری از شهروندان برای تردد به بیمارستان از این خط استفاده می کردند. نکته مهم دیگر اینکه اتوبوس امن ترین وسیله رفت وآمد برای بانوان است. دیگر خطوط هم شرایط بهتری ندارند. اتوبوس های خاوران ـ شهدا همواره شلوغ است. دیر به دیر هم می آید. اتوبوس ها اغلب فرسوده و کثیف هستند به گونه ای که رغبت نمی کنید سوار آن شوید. ازدحام داخل آن هم غیرقابل تحمل است به ویژه برای سالمندان که ایستادن برایشان سخت است.

منبع: همشهری آنلاین

به "راهی برای اتوبوس ها نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهی برای اتوبوس ها نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید