خبرنگاران تکلیف روزه های قضا بر اثر ترس از بیماری چیست؟

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، تهران- خبرنگاران- طبق فتوای رهبر معظم انقلاب چنانچه کسی بر اثر ضعف و عدم توانایی و خوف از مریضی نتواند روزه بگیرد، فقط قضای روزه ها بر عهده اوست.

خبرنگاران تکلیف روزه های قضا بر اثر ترس از بیماری چیست؟

سوال: کسی که در اوائل سن تکلیف بر اثر ضعف و عدم توانایی، نتوانسته روزه بگیرد، آیا فقط قضا بر او واجب است یا قضا و کفّاره با هم بر او واجب است؟

پاسخ: اگر دریافت روزه برای او حرجی نبوده و عمداً افطار نموده، علاوه بر قضا، کفّاره نیز بر او واجب است و اگر خوف داشته باشد که اگر روزه بگیرد مریض شود، فقط قضای روزه ها بر عهده او می باشد.

سوال: هجده روز روزه به علت مسافرت در ماه رمضان برای انجام مأموریت دینی بر عهده ام می باشد، وظیفه من چیست؟ آیا قضای آنها بر من واجب است؟

پاسخ: قضای روزه های ماه رمضان که بر اثر مسافرت از شما فوت شده، واجب است.

سوال: کسانی که در ماه رمضان برای انجام وظیفه دینی در مسافرت هستند و به همین دلیل نمی توانند روزه بگیرند، اگر در حال حاضر بعد از چند سال تأخیر، بخواهند روزه بگیرند، آیا پرداخت کفّاره بر آنها واجب است؟

پاسخ: اگر قضای روزه ماه رمضان را به علت استمرار عذری که مانع روزه دریافت است، تا ماه رمضان سال آینده به تأخیر انداخته باشند، قضای روزه هایی که از آنان فوت شده کافی است، و واجب نیست برای هر روزی یک مدّ طعام فدیه بدهند، هرچند احتیاط در جمع بین قضا و فدیه است ولی اگر تأخیر در قضای روزه به خاطر سهل انگاری و بدون عذر باشد، جمع بین قضا و فدیه بر آنها واجب است.

سوال: شخصی به مدت 10 سال بر اثر جهل نماز نخوانده و روزه نگرفته است، فعلاً توبه نموده و به سوی خدا بازگشته و تصمیم بر جبران آنها گرفته است، ولی توانایی قضای همه روزه های فوت شده را ندارد و مالی هم ندارد که با آن کفّاره هایش را بپردازد، آیا صحیح است که فقط به استغفار اکتفا کند؟

پاسخ: قضای روزه های فوت شده در هیچ صورتی ساقط نمی شود، ولی نسبت به کفّاره افطار عمدی روزه ماه رمضان، چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و یا اطعام 60 مسکین برای هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است غذا بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند و اگر به هیچ وجه قادر به دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند یعنی با دل و زبان خود بگوید: استغفرالله (از خداوند بخشایش می طلبم).

سوال: من به علّت عدم قدرت مالی و بدنی نتوانستم برای انجام کفّاره هایی که بر من واجب شده بود، روزه بگیرم یا به مساکین اطعام نمایم و در نتیجه، استغفار نمودم لکن به لطف الهی اکنون توان روزه دریافت یا اطعام نمودن دارم، وظیفه ام چیست؟

پاسخ: در فرض مرقوم، انجام کفّاره لازم نیست گر چه احتیاط مستحب آن است که انجام داده شود.

سوال: اگر شخصی بر اثر جهل به وجوب قضای روزه تا قبل از ماه رمضان سال آینده قضای روزه هایش را به تأخیر اندازد، چه حکمی دارد؟

پاسخ: فدیه تأخیر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد، بر اثر جهل به وجوب آن ساقط نمی شود.

سوال: فردی که به مدت 120 روز روزه نگرفته، چه وظیفه ای دارد؟ آیا باید برای هر روز 60 روز روزه بگیرد؟ و آیا کفّاره بر او واجب است؟

پاسخ: قضای آنچه از ماه رمضان از او فوت شده، بر او واجب است، و اگر افطار عمدی و بدون عذر شرعی بوده، علاوه بر قضا، کفّاره هر روز هم واجب است که عبارت است از 60 روز روزه یا اطعام 60 فقیر و یا دادن 60 مد طعام به 60 مسکین که سهم هر کدام یک مدّ است.

سوال: کسی که نمی داند چه مقدار روزه قضا دارد و با فرض داشتن روزه قضا روزه مستحبی بگیرد، اگر معتقد باشد که روزه قضا ندارد، آیا به عنوان روزه قضا محسوب می شود؟

پاسخ: روزه هایی را که به نیت استحباب گرفته به جای روزه قضایی که بر عهده اش هست، محسوب نمی شود.

سوال: نظر شریف جنابعالی درباره شخصی که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزه اش را افطار نموده، چیست؟ آیا فقط قضا بر او واجب است یا اینکه کفّاره هم باید بدهد؟

پاسخ: اگر به سبب بی اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می کند ـ مثل اینکه نمی دانست خوردن دارو نیز مانند سایر خوردنی ها روزه را باطل می کند و در روز ماه رمضان دارو خورد ـ روزه اش باطل است و باید آن را قضا کند ولی کفّاره بر او واجب نیست.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تکلیف روزه های قضا بر اثر ترس از بیماری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تکلیف روزه های قضا بر اثر ترس از بیماری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید