آموزش و پرورش مالک شبکه شاد است، تکذیب ایزوله نبودن این شبکه

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای در خصوص نحوه فرایندی که منجر به شکل گیری شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) شد، توضیحاتی ارائه کرد.

آموزش و پرورش مالک شبکه شاد است، تکذیب ایزوله نبودن این شبکه

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، در این اطلاعیه آمده است: در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و در پی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور در هفته اول اسفندماه تعطیل شد. گرچه این اقدام بنا به گزارشات منتشر شده در مدیریت و کنترل شیوع بیماری بین30 تا50 درصد تأثیر مستقیم و مثبت داشته و مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی نیز نهاده شد؛ لکن رشته ارتباط و پیوند حضوری معلم و دانش آموز را در بیش از 700 هزار کلاس و 100 هزار مدرسه گسست.

این اطلاعیه می افزاید: این وزارتخانه از ابتدا با شعار آموزش تعطیل نمی گردد درصدد احیای پیوندهای معلم و دانش آموز بر آمد. در گام اول با هماهنگی و همکاری سازمان صدا و سیما پخش زنده دروس به جامانده دانش آموزان از این طریق دنبال شد. این اقدام گرچه توانست تا حدودی فضای حاکم در میان خانواده ها و نگرانی ها را کنترل کند، اما به هیچ وجه تأمین کننده احتیاجهای آموزشی دانش آموزان نبود. مهمترین نقص این فضا، ناتوانی در تعامل معلم- دانش آموز و کنترل و راهنمایی فضای آموزشی و خارج شدن نبض سیستم آموزش کشور از دست مدیریت نظام آموزشی کشور بود. از این رو این وزارتخانه با تعامل تنگاتنگ با متخصصان مرتبط آموزش و فضای مجازی، تصمیم به راه اندازی شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش آموز کرد.

در ادامه نیز بیان شده است: در ابتدا تصور بر این بود که تعامل با پیغام رسان های داخلی می تواند تأمین کننده این احتیاج باشد. لکن اختصاصی نبودن این فضا، عدم همراهی مناسب پیغام رسان ها با بخش فنی برای انجام تست های مورد احتیاج، عدم تامین ویژگی های خواسته شده آموزش و پرورش از سوی پیغام رسان ها و بروز ملاحظات مهم فنی و نیز انتقاد درست بعضی متخصصان درباره امکان درز اطلاعات دانش آموزان، لزوم راه اندازی شبکه اختصاصی در مالکیت آموزش و پرورش مورد مطالبه جدی معلمان و متخصصان فنی و تربیتی نهاده شد. لذا آموزش و پرورش تصمیم به راه اندازی شبکه ای اختصاصی، مستقل و ایزوله که در مالکیت خودش باشد گرفت. در پی این تصمیم کلیه شرکت های پیغام رسان مشارکت کننده از جمله روبیکا، گپ، سروش، بله و آی گپ که خدمات خود را برای آنالیز به آموزش و پرورش ارایه نموده بودند کنار گذاشته شدند که امری معمول در روابط کارفرمایی-پیمانکاری است.

این اطلاعیه تاکید نموده: متعاقب آنالیز های تخصصی برای یافتن پلتفرم اختصاصی، مجموعه همراه اول و ایرانسل برای ایجاد چنین ظرفیتی مناسب تشخیص داده شدند. با معین شروط فنی بسیار سخت گیرانه و پذیرش آن از سوی همراه اول، توافق نامه ای برای ایجاد شبکه آموزشی دانش آموز موسوم به شاد بین دو طرف به امضا رسید و پروانه بهره برداری (لایسنس) کلیه پلتفرم های مربوط به شاد در راستای مسئولیت اجتماعی اپراتور اول به وزارت آموزش و پرورش بصورت نامحدود هبه شد. نهایتاً با بهره گیری از توان متخصصان جوان و نخبه کشور، کوشش شبانه روزی هر دو طرف و موفقیت آمیز بودن تست های سخت گیرانه برای جلوگیری حداکثری از بروز خطاهای احتمالی، شبکه تعاملی شاد در روز پنجشنبه 21 فروردین مقارن با ولادت با سعادت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف راه اندازی شد.

در ادامه اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش بیان شده است: در حالی که راه اندازی این شبکه در روز تعطیل صورت پذیرفت در کمتر از 8 ساعت کاری، تعداد نصب این نرم افزار تا هنگام نگارش این اطلاعیه به بیش از 1 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است. مراجعه بیش از 90 درصد مدیران دوره ابتدایی به سامانه و راه اندازی محیط مجازی برگزاری کلاس ها در طول این مدت کوتاه نشان از تصمیم درست و سریع آموزش و پرورش در این خصوص دارد.

این اطلاعیه می افزاید: خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ آموزش کشور، وزارت آموزش و پرورش پلتفرم اختصاصی با مالکیت انحصاری خودش را راه اندازی نموده که معلمان و دانش آموزان می توانند به راحتی در فضایی امن همچون فضای مدرسه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. معتقدیم در حوزه پلتفرم احتیاج به اعمال حاکمیت از نوع مالکیت وجود دارد اما در سطح سرویس و خدمات آماده همکاری همه جانبه با بخش خصوصی و ارایه دهندگان خدمات آموزش مجازی برای اتصال به پلتفرم شاد برای ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان هستیم اما اجازه ایجاد انحصار از هیچ نوعش به هیچ بخش و گروهی از جمله پیغام رسان ها داده نخواهد شد. جزئیات این همکاری در روزهای آینده از سوی این وزارت خانه منتشر خواهد شد.

در انتها این اطلاعیه تضمن تکذیب بعضی اخبار کذب در مورد عدم مالکیت آموزش و پرورش یا اختصاصی نبودن یا ایزوله نبودن شبکه یا امثال این گونه ادعاهای نادرست آورده شده است: این نرم افزار توسط نهادهای دانشگاهی کشور آنالیز و تایید شده است. لذا ضمن دعوت از متخصصان صاحب صلاحیت این حوزه برای آنالیز این نرم افزار، حق آموزش و پرورش برای پیگیری حقوقی این گونه دعاوی نادرست محفوظ بوده و در صورت تکرار این گونه ادعاهای واهی نسبت به اقامه دعوی حقوقی اقدام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آموزش و پرورش مالک شبکه شاد است، تکذیب ایزوله نبودن این شبکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و پرورش مالک شبکه شاد است، تکذیب ایزوله نبودن این شبکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید