کرونا در کوبا: توقف گردشگری و تعطیلی کافه ها

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، بیشترین تاثیر منفی این شرایط متوجه کارکنان بخش خصوصی کوبا شده که معمولا نسبت به کارکنان بخش های دولتی، درآمد بیشتری دریافت می نمایند (حدود 50 دلار در ماه).

کرونا در کوبا: توقف گردشگری و تعطیلی کافه ها

قرنطینه و منع رفت وآمد برای مقابله با کرونا به اقتصاد کوبا این جزیره نزدیک به آمریکا هم ضربه شدیدی زده است . کوبا با تحریم ها و فشارهای آمریکا روبه رو است و کرونا شرایط را سخت تر نموده است.

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، خبرنگار خبرگزاری فرانسه از هاوانا نوشت: خودروهای توریستی به پارکینگ برگشته اند. شهر هاوانا پایتخت به شهر اشباح تبدیل شده و بیشتر قهوه خانه ها و رستوران ها تعطیل شده اند.

بخش توریستی در کشور کوبا به دلیل توقف رفت و آمدها و بسته شدن جزیره برای مقابله با کرونا، با مسائل بزرگی روبه رو است.

توضیح عکس: تعطیلی یکی از کافه ها در هاوانا کوبا به دلیل شیوع کرونا - خبرگزاری فرانسه

رستوران مشهور لاگواریدا در کوبا محل فیلمبرداری فیلم مشهور توت فرنگی و شکلات در سال 1993 که قبل از این پر از توریستان بود هم اکنون خالی است.

انریکه نونییز صاحب این رستوران قبل از دستور مقامات رستورانش را برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل کرد.

جزیره کوبا با 11.2 میلیون نفر جمعیت 862 مبتلا دارد که از میان آنها 27 نفر فوت نموده اند.

مالک این رستوران گفت: من با دوستان رستوران دارم در اسپانیا درباره شیوع ویروس صحبت کردم. آنها درباره خطر ادامه فعالیت رستوران برای مردم در این شرایط گفتند.

این رستوران روزانه محل مراجعه 200 نفر برای شام بود و نام آن در همه راهنماهای توریستی دنیا درباره کوبا دیده می گردد. این رستوران، محل عبور همه توریستان در کوبا به ویژه افراد مشهور مثل مدونا و بیانسه است. دیوارهای رستوران هم با عکس این سلبریتی های مشهور تزئین شده اند.

انریکه ادامه داد: به همین دلیل، تصمیم (تعطیلی رستوران) را گرفتیم. زیرا خیلی از توریستان به رستوران ما می آمدند.

در سال های اخیر بخش خصوصی در کشور سوسیالیستی کوبا توانست رشد زیادی را رقم بزند. دولت بر فعالیت های مالی در این کشور تسلط دارد. امروزه بخش خصوصی حدود 635 هزار نفر را استخدام نموده که 14.5 درصد از آنها کوبایی هستند.

این افراد خانه هایی را اجاره نموده و در رستوران و سالن های آرایشگاه فعالیت می نمایند.

تحلیلگر مالی (عمر ایورلیبی) گفت: خیلی از این فروشگاه ها با تکیه بر توریستان ایجاد شدند زیرا یک کوبایی نمی تواند 100 دلار برای یک وعده شام بپردازد.

مالکان این کسب وکارها به سرعت خطر شیوع ویروس را حس کردند. دولت کوبا، مرزهای این کشور را برای ورود همه به استثنای شهروندان و افراد مقیم بست.

وزارت کار کوبا هم گفته است که 16 هزار و 62 نفر از صاحبان کسب و کار خواهان لغو موقت مجوزهای خود شدند تا بتوانند به صورت موقت، مالیات ندهند.

تا روز چهارشنبه گذشته تعداد این افراد به 119 هزار و 79 نفر رسید یعنی 19 درصد از کل.

این بحران بهداشتی -سلامتی در کوبا در ادامه دو سال بد مالی است که سرمایه گذاران این منطقه را قربانی نموده است. آنها در سال های گذشته با افزایش فشار و تحریم های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روبرو شده اند.

مسائل مالی کوبا با توقف حرکت کشتی های توریستی از آمریکا به سمت این کشور افزایش یافت.

این اتفاق به دلیل تحریم های آمریکا صورت گرفت.

بعد از کانادایی ها، توریستان آمریکایی در رتبه دوم توریست های خارجی کوبا قرار دارند. این اتفاق بعد از آن روی داد که در سال 2014 روابط میان امریکا و کوبا بهبود یافت.

به دلیل کاهش 9.3 درصدی تعداد توریستان ورودی به کوبا در سال 2019، آمار آنها به 4 میلیون و 30 هزار نفر در این سال رسید.

تعداد توریستان آمریکایی در کوبا هم 65 درصد کاهش یافت.

توریستی در کوبا دومین منبع تامین منابع ارزی این کشور است. در سال 2018 صنعت توریستی کوبا باعث ورود 3.3 میلیارد دلار به منابع ارزی این کشور شد.

به دلیل تحریم ها و فشارهای آمریکا، تعداد توریستان در کوبا کاهش یافت و با بروز کرونا، این وضع کاملا بدتر شد. این را یکی از مالکان کسب و کارها در کوبا می گوید.

بیشترین تاثیر منفی این شرایط متوجه کارکنان بخش خصوصی شده که معمولا نسبت به کارکنان بخش های دولتی، درآمد بیشتری دریافت می نمایند (حدود 50 دلار در ماه).

در ورودی کافه ال کافه در مرکز شهر هاوانا که خالی است نوشته ای نصب شده: پوزش، کافه تعطیل است.

این کافه قبلا پر از توریست بود.

خانم لولیات گونزالس 25 ساله دانشجوی روانشناسی به عنوان گارسون در این کافه کار می نماید. او می گوید: با حقوقی که اینجا دریافت می کنم می توانم در سطحی که دوست دارم زندگی کنم.

مدیر کافه در شرایط تعطیلی فعلی، به او حقوق 2 هفته را داده است تا بتواند امور زندگی خود را بگذارند. وی ادامه داد: تا الان شرایط خوب است اما اگر ادامه یابد مجبور می شوم از پس اندازم بردارم.

نیلسون رودریگز مالک این کافه در حالی که ماسک بر روی صورتش دارد گفت: کوبا به سرعت نمی تواند توریستانش را دوباره داشته باشد.

وی اضافه نمود: اگر توریستان نیایند بر کوبایی ها متمرکز خواهیم شد. احتمالا باید خود را با شرایط جدید وفق بدهیم. یعنی قیمت ها را کاهش دهیم تا با قدرت خرید ساکنان محلی هماهنگ باشد.

--

منبع: عصر ایران

به "کرونا در کوبا: توقف گردشگری و تعطیلی کافه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در کوبا: توقف گردشگری و تعطیلی کافه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید