ضرر ترامپ بیش از نیکسون است؛ استیضاح حیاتی است

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، رسوایی واترگیت، دور دوم ریاست جمهوری ریچارد نیکسون را به باد داد. اما اگر ترامپ جان سالم به در ببرد و دوباره مجوز ورود به کاخ سفید را بگیرد، معین نیست چه پیش خواهد آمد. ترامپ می تواند زیانی بیشتر از نیکسون وارد کند و اکنون استیضاح او امری لازم است.

ضرر ترامپ بیش از نیکسون است؛ استیضاح حیاتی است

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، رابرت برنارد ریش، نویسنده، اقتصاددان و مفسر سیاسی آمریکایی در روزنامه گاردین نوشت: در بحبوحه مناقشه بر سر استیضاح، اهمیت تجدید حفاظت از انسجام انتخابات 2020 را نادیده نگیرید.

تفاوت میان سوءاستفاده از قدرت ریچارد نیکسون (کوشش برای کسب اطلاعاتی علیه مخالفان سیاسی برای کسب پیروزی مجدد در انتخابات 1972 و لاپوشانی آن) و سوءاستفاده ترامپ (ترغیب رئیس جمهوری اوکراین برای کسب اطلاعاتی علیه یک مخالف سیاسی به منظور یاری در پیروزی دوباره او در انتخابات 2020 و لاپوشانی آن) فقط در این خلاصه نمی گردد که نیکسون درگیر کسب مخفیانه اطلاعات در واترگیت شد و ترامپ پای یک دولت خارجی را به میان کشید.

تفاوت این است که سوءاستفاده از قدرت نیکسون در دور دوم ریاست جمهوری او کشف شد، بعد از اینکه او مجددا در انتخابات پیروز شد. او همچنان آدم خطرناکی بود اما تا آن موقع دلیلی برای تحمیل آسیب های بیشتر به دموکراسی آمریکا نداشت. سوءاستفاده ترامپ 14 ماه پیش از انتخابات 2020 آشکار شد، زمانی که او هنوز انگیزه داشت تا هر کاری که می تواند برای برنده شدن انجام دهد.

اگر رابرت مولر از شورای ویژه به مدارک قاطعی دست پیدا می کرد که درخواست یاری ترامپ از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای کسب اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون در 2016 را اثبات می کرد، می توانست ریاست جمهوری او را تمام کند. حال افشا شده است که ترامپ از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواسته تا اطلاعاتی علیه جو بایدن، معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات 2020 پیدا کند.

واشنگتن پست گزارش داد ترامپ سال 2017 در نشستی در دفترش به دو مقام روس گفته بابت مداخله مسکو در انتخابات آمریکا نگرانی ندارد چون آمریکا همین کار را در دیگر کشورها انجام می دهد. این موجب شد تا مقام های کاخ سفید دسترسی به اظهارات ترامپ را محدود نمایند.

ترامپ اکنون نسبت به سال 2016 در موضع بهتری برای عقد چنین قراردادهایی واقع شده است چون او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا یاری نظامی آمریکا و وام های بین المللی را در دست دارد که می تواند زندگی رهبران خارجی را راحت تر کند یا اگر آن ها را بگیرد، مشکلاتی به وجود آورد.

همانطور که متوجه شدیم، ترامپ از تمام امتیازاتش برای کسب بهره شخصی استفاده می نماید. این هنر معامله است. ما روی چه کسی می توانیم برای حفاظت از انتخابات 2020 حساب کنیم؟

قطعا آن شخص ویلیام بار، دادستان کل آمریکا نیست. در متن کتبی گفت وگوی تلفنی ترامپ دیده شد که او از زلنسکی خواسته تا با دادستان کل آمریکا برای تحقیق علیه بایدن همکاری کند و حتی به رهبر اوکراین گفت که ویلیام بار خودش تماس خواهد گرفت.

ما همچنین می دانیم که وزارت دادگستری تحت ریاست ویلیام بار به این نتیجه رسید که ترامپ عملی بر خلاف قانون نداشته است و به مدیر موقت اطلاعات ملی گفت که شکایت آن مامور اطلاعاتی آگاه را از دسترس کنگره دور نگه دارد.

این همان دادستان کل است که گفته بود گزارش مولر، کمپین ترامپ را از دسیسه همدستی با روسیه مبرا می نماید و اینکه گفت مولر اتهام مانع تراشی به ترامپ وارد نکرده است. ویلیام بار برای ایالات متحده آمریکا کار نمی نماید. او برای ترامپ کار می نماید، درست مثل رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و دیگر دست پروده های او.

خوشبختانه بعضی از گماشته های دولتی هنوز مسوولیت هایشان را درک می نمایند. ما مدیون آن افسر اطلاعاتی ناشناس هستیم که تماس ترامپ با رهبر اوکراین را گزارش کرد، همچنین مایکل آتکینسون، بازرس کل جامعه اطلاعاتی که شکایت این مسوول را مایه نگرانی فوری خواند.

اما اگر قرار باشد انتخابات 2020 مشروع باشد و مشروع دیده گردد، آمریکا به افشاگران بیشتری احتیاج دارد. همگی ما باید هوشیار باشیم. ترامپ در دو سال و نیم گذشته به خوبی تمایلش را برای پایمال کردن دموکراسی ما نشان داده است؛ حمله به رسانه ها، استفاده از ریاست جمهوری برای منفعت شخصی، پر کردن دادگاه های فدرال به متحدان، حملات لفظی به قضات، انتقاد از بانک مرکزی، هزینه در محورهایی که کنگره مجاز نمی داند و ملغی کردن جدایی قوا.

او معتقد به شکست ناپذیری است. او اکنون کل قانون اساسی و سیستم سیاسی ما را برای متوقف کردن خودش به چالش می کشد. در حال حاضر ارزش واقعی استیضاح رسمی در این است که ترامپ متوجه گردد نمی تواند برای انتخاب دوباره در انتخابات از قدرت ریاست جمهوری خودش سوءاستفاده کند. قطعا او کوشش خود را خواهد نمود. اما دست کم خطی رسم می گردد و اکنون همه به تماشا نشسته اند.

جدای از اینکه روند استیضاح چگونه پیش می رود، اقدام ترامپ تا جایی که ریاست جمهوری او در انتخابات 2020 به اتمام برسد، قابلیت محدود شدن دارد. اگر آن انتخابات مخدوش گردد و اگر این مرد دوباره در انتخابات برنده گردد، معین نیست چه پیش خواهد آمد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرر ترامپ بیش از نیکسون است؛ استیضاح حیاتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرر ترامپ بیش از نیکسون است؛ استیضاح حیاتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید