انهدام 12 هواپیمای ائتلاف سعودی؛ انصارالله چگونه تورنادو را سرنگون کرد؟

به گزارش وبلاگ ممتاز آنلاین، از آغاز حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات به یمن در اواخر مارس 2015، این دو کشور سعی کرده اند از هواپیماهای مختلف با توان عالی و تجهیزات مدرن در این جنگ استفاده کنند.

انهدام 12 هواپیمای ائتلاف سعودی؛ انصارالله چگونه تورنادو را سرنگون کرد؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ممتاز آنلاین، عربستان سعودی و امارات در جنگ علیه یمن برای دستیابی به اهداف نظامی مورد نظر خود به سلاح هوایی پیشرفته اتکا کردند اما بسرعت تعداد چشمگیری از هواپیماهای خود را از دست دادند و جنبش انصارالله یمن پیروز شد تعدادی از جنگنده های آن ها را سرنگون کند.

عربستان سعودی در جنگ علیه یمن 100 فروند هواپیمای جنگی خود را مشارکت داد که شامل هواپیماهای اف 15، اف 16، تورنادو و تایفون مجهز به پاد هدفگیری داموکلس و علاوه بر آن بالگردهای کوگار و هواپیمای هشدار دهنده اواکس ای 3 عربستان است.

اسکادران هوایی امارات نیز با 30 هواپیما اعم از جنگنده های اف 16 و میراژ 2000 در جنگ علیه یمن مشارکت دارد.

آخرین هواپیمایی که توسط پدافند هوایی جنبش انصارالله سرنگون شد، هواپیمای تورنادو عربستان سعودی بود که بنا به گفته ائتلاف سعودی همچنان خبری از سرنوشت سرنشینان آن در دست نیست.

انصارالله چگونه تورنادو را سرنگون کرد؟

ناظم توفیق کارشناس نظامی و استراتژیک و نویسنده کتاب هواپیماهای جنگی، در مصاحبه با وبگاه الخلیج آنلاین می گوید که هواپیمای تورنادو یک جنگنده چند منظوره است و عربستان سعودی نیز در سال 1987 طی قراردادی با کشورهای سازنده این هواپیماها اعم از نیروی هوایی انگلیس، ایتالیا و آلمان تعداد 72 فروند از این هواپیماها را خریداری کرد.

این هواپیما دارای دو موتور جت با نیروی محرکه هر کدام 7257 کیلوگرم و طول این هواپیما 16.70 متر است و سرعت آن نیز 2337 کیلومتر در ساعت است.

به گفته توفیق هواپیمایی که انصارالله آن را سرنگون کرد، قادر به حمل بمب های مختلف، پرتابه های هوایی، موشک ها و تجهیزات ایجاد پارازیت الکترونیکی بود، این نوع هواپیماها همچنین قادر هستند مأموریت های پشتیبانی هوایی، رهگیری و شناسایی و غیره انجام دهند.

هواپیمای تورنادو قادر است در شب در ارتفاعات مختلف و تمامی شرایط جوی با سرعتی دو برابر بیشتر از سرعت صدا پرواز کند.

این نوع هواپیما اولین بار در جنگ دوم خلیج فارس در سال 1991 از سوی نیروهای هوایی عربستان، انگلیس و ایتالیا استفاده شد.

این کارشناس نظامی و استراتژیک درباره اینکه چگونه انصارالله این هواپیما را سرنگون کرده است، می گوید: نخست اینکه خلبان این هواپیما را در ارتفاع بسیار پایین هدایت کرده که نیروهای انصارالله پیروز شده اند با پدافند هوایی آن را هدف قرار دهند.

او می گوید که انصارالله این هواپیما را یا با موشک سام 7 یا سام 9 دوش پرتاب هدف قرار داده است.

به گفته ناظم از جمله احتمالات درباره سرنگونی این هواپیما این است که موشک سام دوش پرتاب به یک بال هواپیما یا قسمت عقب آن اصابت کرده و باعث سرنگونی آن شده است.

خسارت های هوایی عربستان سعودی در یمن

از زمان آغاز حملات ائتلاف سعودی در یمن در اواخر مارس 2015، نیروی هوایی عربستان 12 هواپیمای خود را از دست داده است.

12 ماه می 2015 ائتلاف سعودی اظهار داشت که جنگنده اف 16 وابسته به نیروی هوایی مغرب به دلیل نقص فنی سقوط کرده و خلبان آن کشته شده است.

30 دسامبر 2015 فرماندهی ائتلاف سعودی اظهار داشت که هواپیمای اف 16 در منطقه جازان در اثر نقص فنی سقوط کرده و خلبان آن که از نیروی هوایی بحرین بود نجات پیدا کرده است.

24 فوریه 2017 فرماندهی ائتلاف سعودی از سقوط یک هواپیمای اردنی نوع اف 16 در نجران واقع در جنوب عربستان و نجات خلبان آن خبر داد.

فرماندهی ائتلاف سعودی در تاریخ 22 آگوست 2015 نیز از کشته شدن دو خلبان سعودی در اثر سرنگونی بالگرد آن ها در نزدیکی مرز یمن خبر داد.

14 مارس 2016 یک جنگنده وابسته به نیروی هوایی امارات نوع میراژ در یمن سقوط کرد و دو خلبان آن کشته شدند و منابع محلی اظهار داشتند که این جنگنده در شهرک البریقه واقع در شهر عدن در جنوب یمن سقوط کرده است.

12 ژوئن 2016 فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات از سقوط یک فروند بالگرد ائتلاف عربی علیه یمن در آب های بین المللی خبر داد و رسانه های یمن گزارش دادند که این حادثه در سواحل شهر المخا واقع در جنوب غربی یمن رخ داده است.

فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات 13 ژوئن 2016 نیز اظهار داشت که یک بالگرد نیروهای شرکت کننده در جنگ یمن سقوط کرده و سرنشینان آن متشکل از یک خلبان و دو کمک خلبان آن کشته شده اند.

18 آوریل 2017 نیز فرماندهی ائتلاف سعودی از کشته شدن 12 نظامی سعودی در نتیجه سرنگونی یک بالگرد در مأرب واقع در شرق یمن خبر داد.

25 ژوئیه 2016 نیز فرماندهی ائتلاف سعودی از کشته شدن دو خلبان سعودی در نتیجه سقوط بالگرد آپاچی در مأرب یمن به دلیل اوضاع نامساعد جوی خبر داد.

12 ژوئیه 2018 نیز ائتلاف سعودی اظهار داشت که یک فروند هواپیمای وابسته به نیروی هوایی سعودی سقوط کرده و خلبان آن نجات پیدا کرد.

آخرین مورد سقوط هواپیمای ائتلاف سعودی نیز جمعه گذشته (14 فوریه برابر با 25 بهمن) بود که انصارالله یک هواپیمای تورنادو عربستان سعودی را هدف قرار داد و به گفته ائتلاف سعودی هنوز سرنوشت سرنشینان آن مشخص نیست.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "انهدام 12 هواپیمای ائتلاف سعودی؛ انصارالله چگونه تورنادو را سرنگون کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انهدام 12 هواپیمای ائتلاف سعودی؛ انصارالله چگونه تورنادو را سرنگون کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید